Logo 20

بررسی 3 روش حذف کلر از آب

کلر می‌تواند در آب به پاکیزگی و از بین بردن مواد شیمیایی که برای بدن ضرر دارد بپردازد. اما، بیش از اندازه بودن این ماده در آب می‌تواند خطرات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. از این روز در این مطلب قصد داریم به بررسی روش حذف کلر از آب به هنگام استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌پردازیم. همراه ما باشید.

دستگاه اولترا فیلتراسیون
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه اولترا فیلتراسیون کلیک کنید
پاکاب

نگاهی به بررسی عملکرد کلر در آب

در ابتدا برای این که بتوانید روش حذف کلر از آب را به خوبی درک کنید، نیاز است که بررسی عملکرد این گاز شیمیایی در آب بپردازیم. اثربخشی کلرزنی به عوامل مختلفی از جمله دمای آب، PH آب، کدورت آب، کیفیت عمومی آب و زمان تماس بستگی دارد. زمان تماس زمان موجود برای تکمیل واکنش بین کلر و آب تصفیه نشده است. زمان تماس طولانی‌تر باعث ضدعفونی موثرتر می‌شود. با افزایش غلظت کلر نیز زمان تماس مورد نیاز کاهش می‌یابد. در واقع کلرزنی در دمای بالا و pH پایین موثرتر است. ذرات موجود در آب کارایی کلر زنی را کاهش می‌دهند، زیرا میکروارگانیسم‌ها ممکن است در پشت ذرات “پنهان شوند” و از ضدعفونی جلوگیری کنند.
کیفیت آب تصفیه نشده بر تقاضای کلر تاثیر می‌گذارد. کلر به راحتی با سایر اجزای محلول در آب از جمله آهن، منگنز، سولفید هیدروژن، میکروارگانیسم‌ها، مواد گیاهی، آمونیاک و رنگ آلی مانند پیت ماس ترکیب می‌شود. این باعث تجزیه کلر می‌شود، بنابراین اضافه کردن کلر کافی برای پاسخگویی به تقاضا و همچنان گندزدایی باقیمانده مهم است. کلری که با سایر اجزا ترکیب نمی‌شود برای تصفیه آب نیز در دسترس است.
کلر در دو فرمول، به صورت پودر یا گلوله خشک (هیپوکلریت کلسیم)، یا به صورت مایع (هیپوکلریت سدیم) موجود است. محلول های کلر از پودرها باید به طور مکرر تهیه شوند زیرا قدرت محلول پس از اختلاط به تدریج کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از رسوب سختی روی تجهیزات، سازندگان توصیه می‌کنند هنگام مخلوط کردن محلول‌های کلر از آب نرم شده یا مقطر استفاده کنید. از کلر می‌توانید به راحتی در دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده کنید و آب تصفیه شده را ضد عفونی کنید.

نگاهی به بررسی عملکرد کلر در آب

بررسی سه روش اصلی حذف کلر از آب

حال که نحوه عملکرد کلر در آب را دانستیم، به سراغ روش حذف کلر از آب می‌رویم. بسیاری از تامین کنندگان آب عمومی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی معمولا کلر را به آب اضافه می‌کنند تا عوامل بیماری‌زا را که باعث به وجود آمدن بیماری‌های خطرناک می شوند، از بین ببرند. اما بو و طعم عجیب آن ممکن است برای شما ناخوشایند باشد.
اگر نیاز به مصرف آب کلر دار دارید، باید عطر و طعم آزار دهنده را از بین ببرید. برای انجام این کار بدون تلاش زیاد می‌توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در این‌جا ما سه روش اساسی برای حذف کلر از آب به شما معرفی می‌کنیم. البته شما می‌توانید از دستگاه اولترا فیلتراسیون نیز در این زمینه به جزء سه روشی که برایتان ارائه می‌دهیم، استفاده کنید.می توانید برای دریافت قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی با همکاران ما تماس بگیرید.

بررسی سه روش اصلی از بین بردن کلر آب

روش تبخیر

یکی از بهترین روش حذف کلر از آب، تبخیر آب است. این ایده کار می‌کند زیرا مولکول کلر قبل از ورود به هوا در آب پراکنده می‌شود. حرکت بستگی به دمای هوا و آب دارد. هنگامی که حرارت را اعمال می‌کنید، کلر در مدت کوتاهی از آب خارج می‌شود.
سرعت گاز به اندازه سطح و حجم آب نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، یک ظرف با دهانه بزرگ می‌تواند کلر را سریعتر آزاد کند زیرا بیشتر سطح آب را در معرض هوا قرار می‌گیرند. برای ترکیباتی مانند کلرامین، روی اشکال مدرن تصفیه برای اهداف خاص سرمایه گذاری کنید. فرض کنید می‌خواهید آب تمیزی برای یک آکواریوم تهیه کنید. ممکن است مجبور شوید از نکات دیگری برای حذف کلر از آب استفاده کنید.یا برای مثال برای کشاورزی نیاز به آب شیرین داریم به همین علت نیاز داریم آب را در ابعاد وسیع شیرین کنیم .با مشاوره از همکاران ما در پاکاب از لیست قیمت آب شیرین کن کشاورزی باخبر و بروز باشید.

روش فیلتراسیون

فیلترها همچنین می‌توانند بو و طعم بد کلر آب را از بین ببرند. این نیز یکی از انواع روش “حذف کلر از آب” است که به جای استفاده از فیلتر آب فلوراید، فیلتری را انتخاب کنید که زغال چوب قابل توجهی دارد. این مدل می تواند یون کلر موجود در مولکول کلرامین را استخراج کند. بعد از آن نیز می‌توانید از دستگاه RO صنعتی استفاده کنید.
فیلترهای سر دوش در بازار وجود دارد که می تواند کلرامین موجود در آب را تجزیه کند. اما با توجه به سرعت و مقدار آب درگیر، این فیلتر نمی‌تواند به طور موثر مطابق انتظار عمل کند. اگر در حد بودجه شما است، روی تهیه فیلتر آب کل خانه تمرکز کنید. می‌توانید به مشاهده قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی یا خانگی بپردازید و اگر برایتان مقدور بود از دستگاه اولترا فیلتراسیون استفاده کنید.

روش فیلتراسیون

روش خنثی سازی شیمیایی

اتم‌های کلر در یک مولکول کلرامین شرایط مطلوبی را برای پاتوژن‌ها فراهم نمی‌کنند. اما یک اتم کلرید ویژگی‌های پایداری دارد، بنابراین آن را برای رشد میکروارگانیسم‌ ها ایده‌آل می‌کند. اگر از محصولاتی استفاده کنید که می‌توانند کلرامین را در نمونه آب جبران کنند، این ترکیب به کلرید و سایر محصولات مفید تبدیل می‌شود. چنین مواد شیمیایی عبارتند از اسید اسکوربیک (ویتامین c) و تیوسولفات سدیم. می‌توانید کلرامین را با دوز قرص کامدن خنثی کنید.
از موارد فوق، تنها دو گزینه می‌توانند به راحتی با این ترکیب مقابله کنند که عبارت‌اند از تیوسولفات کامبدن و سدیم. با این حال، هر دو ماده شیمیایی می‌توانند تعداد مواد جامد محلول در آب را از طریق اجزای گوگرد و سدیم مربوطه خود افزایش دهند. اسید اسکوربیک به عنوان یک جایگزین مناسب برای هر دو ترکیب است و همچنین سطح TDS در آب را افزایش نمی دهد.
برخی از برندها ادعا می کنند لوازم حمام را می فروشند که از ویتامین C برای تجزیه کلرامین استفاده می‌کنند. اما این موارد ممکن است ویژگی‌های لازم برای انجام این کار را نداشته باشند. از این گذشته، یک واکنش طبیعی بین هر دو ماده شیمیایی 4 دقیقه طول می‌کشد. توصیه می‌کنیم از قرص‌های اسید اسکوربیک یا محصولات ویتامین C مناسب برای مصرف روزانه استفاده کنید.

کلام آخر

شما می‌توانید به راحتی با سه روش حذف کلر از آب که در این مطلب به آن اشاره کردیم به حذف این ماده از آب بپردازید.روش دیگری که بسیار مورد توجه قرار گرفته است دستگاه RO می باشد. باتوجه به قیمت دستگاه RO می توانید آن را تهیه و استفاده کنید.  با این کار می‌توانید طعم دلخواه خود از آب را دریافت کرده و دیگر از بوی بد و طعم بد کلر را استشمام نکنید. شاید کلر بتواند به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده عالی معرفی شود اما به صورت کلی حجم بسیاری از آن نمی‌تواند مناسب آب آشامیدنی باشد.