Logo 20

آنتی اسکالانت چیست + کاربرد آن چه مواردی است؟

شاید تا به حال اسم آنتی اسکالانت به گوشتان خورده باشد و این سوال برایتان به وجود آمده که آنتی اسکالانت چیست ؟ حتی ممکن است یکی از مواد شیمیایی باشد که به صورت مداوم در حال استفاده از آن هستید. پس در هر صورت نیاز است که اطلاعات کافی درباره این ماده مهم و پرکاربرد داشته باشید. آنتی اسکالانت در واقع در فرآیند پیش تصفیه در سیستم‌های اسمز معکوس یا RO، به عنوان ماده افزودنی بسیار کاربرد دارد. در این مطلب سعی شده تا به صورت مختصر و کاربردی به سوالات آنتی اسکالانت چیست و کاربرد‌های آن بپردازیم.

آنتی اسکالانت چیست + کاربرد آن چه مواردی است؟
دستگاه اب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

آنتی اسکالانت چیست ؟

به صورت ساده اگر بخواهیم بگوییم آنتی اسکالانت چیست ، در واقع این ماده خانواده‌ای از مواد شیمیایی می‌باشد که جهت جلوگیری از تشکیل رسوب نمک‌های معدنی متبلور کاربرد دارد. به صورت کلی به ترکیبات آلی ضد رسوبی که حاوی فسفونات، سولفونات، گروه‌های فعال اسیدکربوکسیلیک یا عوامل شلاته‌کننده آنتی اسکالانت می‌گویند. آنتی اسکالانت‌ها که اغلب ضد رسوب نامیده می‌شوند، بیش‌تر در سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارند و در مرحله پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی نقش مهمی دارد.در واقع از تشکیل رسوب یون‌ها و ترکیبات موجود در آب، بر روی فیلتر‌ها و غشا‌ها جلوگیری می‌کنند.

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب یک پیش تصفیه بوده که به آب تغذیه‌ای که به وسیله غشای RO جریانی می‌یابد، تزریق می‌شود. این ماده اغلب برای سیستم اسمز معکوس کاربرد دارد و باعث جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشا می‌شود. این پوسته پوسته شدن مواقعی رخ می‌دهد که ذرات روی یک غشا جمع شده و منافذ آن را مسدود می‌کنند. آنتی اسکالانت یا ضد رسوب، قبل از ورود آب تغذیه به غشای اسمز معکوس، به داخل آب تزریق می‌شود. این ماده باعث ایجاد تأخیر زمانی، برای واکنش شیمیایی بین بی‌کربنات و کلسیم منیزیم می‌شود. با ایجاد این تاخیر، قبل از هر واکنش شیمیایی که منجر به ایجاد رسوب شود، آب از غشا عبور می‌کند.

آنتی اسکالانت چیست ؟

آنتی اسکالانت چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد آنتی اسکالانت بدین گونه است که با چسبیدن به آلاینده‌های موجود در آب، از چسبندگی رسوبات در داخل دستگاه RO صنعتی جلوگیری می‌کند. پس از آن این رسوبات را از درون ممبران به بیرون می‌فرستد. به این نکته توجه داشته باشید که تمامی مواد ضد رسوب از جمله آنتی اسکالانت‌ها، از اسید فسفونیک تشکیل شده‌اند. استفاده هوشمندانه از آنتی اسکالانت‌ها باعث می‌شود که اتفاقات مثبتی در دستگاه تصفیه آب رخ دهد. پس به نظر می‌رسد که عملکرد آن بسیار حیاتی بوده و کاربرد آن را جدی گرفت.

عدم استفاده از آنتی اسکالانت باعث ایجاد آسیب‌های جدی به ممبران دستگاه RO می‌شود. علاوه بر آن باعث کاهش دبی خروجی و بالا رفتن TDS آب می‌شود. در نتیجه استفاده از آن در دستگاه اسمز معکوس RO جهت افزایش راندمان جریان خروجی و طول عمر ممبران، امری ضروری است. در واقع با استفاده از آنتی اسکالانت با کیفیت، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود می‌شوید. هر چند که ممکن است قیمت آن بالا باشد و در نگاه اول باعث افزایش قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی شود؛ اما تاثیر مثبت آن در صرفه‌جویی هزینه‌ها، در بلند مدت قابل مشاهده است.می توانید اطلاعات دیگر از جمله قیمت دستگاه RO دریافت کنید.

انواع آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

آنتی اسکالانتها با توجه به ترکیبات و فرمول شیمیایی‌شان به گروه‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. بنابر این هنگامی که درباره انواع آن صحبت می‌شود، باید به این نکته توجه داشت که منظور چه نوع دسته‌بندی است. این ماده از یک منظر به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • آنتی اسکالانت پایه فسفاته: این دسته دارای گروه‌های عاملی اسید کربوکسیلیک و فسفات می‌باشد. در واقع بهترین نوع آنتی اسکالانت، ضد رسوب فسفاته می‌باشد ولی خاصیت دیسپرس کنندگی کمی دارد.
  • آنتی اسکالانت پایه پلیمری: این دسته وزن مولکولی کمی دارد. این ماده از انواع رسوبات مانند رسوبات سولفاته و کربناته، قدرت رسوب زدایی دارد.

با توجه به استفاده آنتی اسکالانت در کشاورزی قیمت آن بر لیست قیمت آب شیرین کن کشاورزی تاثیر زیادی دارد .

انواع آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

بهترین مارک‌های آنتی اسکالانت چیست ؟

در این بخش برای آشنایی بهتر شما، به چند مورد از بهترین مارک‌ها آنتی اسکالانت اشاره می‌کنیم و به این مپردازیم چه تاثیری بر قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی دارد. 

آنتی اسکالانت جنسیس

جنسیس محصولی فسفاناته غلیظ می‌باشد که در برابر طیف گسترده‌ای از رسوبات معدنی مؤثر است. این آنتی اسکالانت همچنین مانع از تشکیل رسوبات فلزات سه ظرفیتی مانند منگنز، آهن و آلومینیوم بر سطح غشا می‌شود.

آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰

آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ به عنوان عامل ضد رسوب در سیستم‌های RO مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلوکن ۲۶۰ برای جلوگیری از تشکیل رسوب به سیستم آب شیرین کن تزریق می‌شود.

آنتی اسکالانت DEQUEST

این آنتی اسکالانت یک ماده کاربردی چند منظوره برای سیستم‌های اسمز معکوس است. آنتی اسکالانت DEQUEST جهت جلوگیری از ایجاد رسوبات کربنات کلسیم در سطح ممبران بسیار مؤثر است. این ماده مناسب استفاده در سیستم‌های تولید‌کننده آب آشامیدنی مانند دستگاه اولترا فیلتراسیون ، نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس می‌باشد.

بهترین مارک‌های آنتی اسکالانت چیست ؟

کاربرد آنتی اسکالانت چیست ؟

با این توضیحات شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کاربرد آنتی اسکالانت چیست ؟ از آنتی اسکالانت یا ضد رسوب، از گذشته تا به حال در صنایع متفاوتی استفاده شده است. امروزه با وجود فناوری‌های پیشرفته‌ای که وجود دارد، بر اساس میزان رسوب مشخص شده، میزان آنتی اسکالانت مورد نیاز را تشخیص دارد. کاربرد اصلی این ماده در دستگاه آب شیرین کن صنعتی ، تصفیه آب اسمز معکوس و آب شیرین کن دریایی به عنوان محلول ضد رسوب زدا می‌باشد. البته می‌توان گفت عمده‌ترین کاربرد آن در سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس، جهت جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشای سیستم RO می‌باشد.

علاوه بر این از آنتی اسکالانت در سیستم‌های آب در هتل‌ها، ساختمان‌های صنعتی و بلند جهت پیشگیری از تشکیل رسوب و خوردگی نیز استفاده می‌شود. این ماده علاوه بر اینکه مانع از پوسته پوسته شدن لوله‌ها می‌شود، از گرفتگی آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از کاربرد‌های این ماده جلوگیری از اکسید شدن آهن نیز می‌باشد. در چاه‌ها که اکسیژن وجود ندارد، آب به صورت دو ظرفیتی است و خاصیت اسیدی دارد. این آب زمانی که وارد دستگاه تصفیه آب می‌شود، آسیبی به ممبران وارد نمی‌کند. اما در صورت اکسایش سبب تخریب ممبران می‌شود.

کلام آخر آنتی اسکالانت چیست

در این مقاله سعی کردیم به سؤال آنتی اسکالانت چیست و کاربرد‌های آن در صنایع مختلف بپردازیم. حال اگر از شما بپرسند که “آنتی اسکالانت چیست” ، به صورت مختصر می‌توانید درباره آن توضیح دهید. در واقع آنتی اسکالانت یک ماده شیمیایی در صنعت تصفیه آب می‌باشد. آنتی اسکالانت جهت رسوب زدایی، به ناخالصی‌ها و املاح موجود در آب وصل می‌شود و باعث جلوگیری از ته نشین شدن آن‌ها روی غشای دستگاه می‌شوند.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter