Logo 20

آشنایی با انواع آب آشامیدنی و تفاوت آن ها در چیست؟

هیدراته نگه‌داشتن بدن شما فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، نوشیدن هر نوع آبی برای شما ایده آل نیست. سطح زمین دارای 71 درصد آب است. در حالی که 97 درصد در دریاها و اقیانوس‌ها یافت می‌شود؛ تنها 3 درصد آن در مجموعه انواع آب آشامیدنی و شیرین قرار می‌گیرد. از این 3 درصد، 79 درصد در یخچال‌ها و کلاهک‌های یخی، 29 درصد در آب‌های زیرزمینی و 1 درصد به صورت آب‌های سطحی یافت می‌شود. بنابراین از کل این آب، کم‌تر از 1٪ قابل شرب و برای مصرف انسان است که در سطح و در سفره‌های زیرزمینی یافت می‌شود.

آشنایی با انواع آب آشامیدنی و تفاوت آن ها در چیست؟

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

انواع آب آشامیدنی
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

انواع آب آشامیدنی و طبقه بندی

بیایید به برخی از طبقه بندی‌های رایج انواع آب آشامیدنی نگاهی بیندازیم و بفهمیم که هر کدام از آن‌ها چگونه هستند و آیا برای مصرف بی خطر هستند یا خیر؟

انواع آب آشامیدنی و طبقه بندی

شیر آب

شیر آب یکی از انواع آب آشامیدنی است. آبی که از شیر آب دریافت می‌کنید؛ آب لوله کشی نامیده می‌شود. این آب به طور کلی از یک سد یا رودخانه تامین می‌شود و با استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی ، تصفیه و در یک مخزن ذخیره می‌شود. سپس از طریق خطوط لوله آب به خانه‌ها منتقل می‌شود.

همچنین تامین متناوب آب از طریق خطوط لوله توزیع قدیمی می‌تواند آن را ناامن کند؛ به ویژه در طول زمان و اوج تابستان و در فصل بارندگی که مستعد سیل است. به همین دلیل استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی ، اغلب یک راه حل عملی و مطمئن است.

آب معدنی

 آب معدنی، یکی دیگر از انواع آب آشامیدنی است. آبی که با مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم غنی شده باشد را آب معدنی می نامند. آب معدنی طبیعی از منابع زیرزمینی غنی از مواد معدنی گرفته شده و سپس به عنوان آب معدنی طبیعی بسته بندی و فروخته می‌شود. اکنون همانطور که می‌بینید؛ این فرآیند بطری سازی در منبع و سپس توزیع در مقایسه با آب لوله کشی بسیار گران است. اما محتوای آب معدنی طبیعی برخی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد که شامل کمک به سیستم گوارش، ارتقاء سلامت بهتر ایمنی و غیره است.

آب تصفیه شده

از انواع آب آشامیدنی می‌توان به آب تصفیه شده نیز اشاره کرد. به بیان ساده، آب تصفیه شده آبی است که با فناوری‌هایی مانند دستگاه اولترا فیلتراسیون ،اشعه ماوراء بنفش،  دستگاه RO صنعتی و ازن در تصفیه خانه تصفیه شده و سپس وارد بطری‌ها شده و مهر و موم شده است. اغلب برای اینکه آب را «سالم» کنند؛ نمک‌های کلسیم و منیزیم به نسبت‌های مشخصی اضافه می‌شوند تا آن را مانند «آب معدنی» کنند. والبته که با توجه به نوع تصفیه و میزان آب قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی تغییر می کند. 

نصب یک دستگاه تصفیه آب خانگی و استفاده از بطری‌های قابل استفاده مجدد از شیشه یا فولاد ضد زنگ به غلبه بر مشکلات مربوط به آب آشامیدنی تصفیه شده که در بطری‌ها یا کیسه‌های پلاستیکی فروخته می‌شود؛ کمک می‌کند.

آب چشمه یا آب یخچال‌ها

آب چشمه یا یخچال طبیعی یکی دیگر از “انواع آب آشامیدنی” است و همانطور که حدس زدید از چشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی تامین می‌شود. از آنجایی که این آب مستقیما از منبع جمع آوری می‌شود؛ به طور کلی تمیز و عاری از سموم و سایر ذرات ناخواسته است. در برخی موارد، بسته به چشمه یا یخچالی که از آن جمع آوری می‌شود؛ ممکن است آب با مواد معدنی حیاتی نیز تزریق شود.

 

4. آب چشمه یا آب یخچال‌ها

آب چاه

از بین انواع آب آشامیدنی، آب چاه معمولا در شهرها و مناطق شهری دیده نمی‌شود. اما منبع اصلی تامین آب در اکثر مناطق روستایی است. وقتی باران می‌بارد؛ آب از شکاف‌ها به داخل خاک می‌ریزد و شروع به تجمع در زیر زمین می‌کند. سپس یک چاه در بالای یکی از این مخازن آب زیرزمینی طبیعی حفر می‌شود تا مستقیما از منبع آب زیرین استفاده شود.
استفاده از این آب کاملا رایگان است و احتمالا راحت ترین منبع آب آشامیدنی محسوب می‌شود. اما با این گفته‌ها، خطراتی نیز به همراه دارد. آب خام جمع‌آوری‌شده از چاه‌ها ممکن است به تعداد زیادی باکتری آلوده شود. همچنین با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد؛ می‌تواند مقادیر زیادی از آهن و آرسنیک را در خود جای دهد. آرسنیک موجود در آب چاه می‌تواند با مسمومیت با فلزات سمی همراه باشد.

 

آب چاه

آب مقطر

از انواع آب آشامیدنی می توان به آب مقطر نیز اشاره نمود. هر منبع آبی را که با استفاده از فرآیند تقطیر تصفیه کرده باشند را آب مقطر می نامند. این فرایند می تواند شامل جوشاندن آب باشد که تا زمانی ادامه خواهد داشت که آب به بخار تبدیل شود. سپس گاز را گرفته و آن را به حالت مایع برگرداند. این یکی از ایمن ترین انواع آب بدون هر گونه آلودگی و باکتری است.
با این حال، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که با این نکات نوشیدن آب مقطر برایتان خطری دارد؟ این این آب به دلیل نداشتن باکتری و آلاینده های سمی ممکن است بی‌خطرترین نوع آب آشامیدنی به نظر برسد. اما اینطور نیست! علاوه بر از دست دادن ناخالصی‌های مضر، مواد معدنی ضروری و نمک نیز در آب مقطر حذف می‌شوند. حذف این مواد در آب مقطر می‌تواند با آسیب زیادی برای بدن شما همراه باشد.

آب سخت

از انواع آب آشامیدنی می‌توان از آب سخت نیز نام برد. آبی که از مواد معدنی بالایی برخوردار باشد را آب سخت می نامند. این زمانی اتفاق می‌افتد که آب از طریق چندین لایه سنگ آهک و گچ که سرشار از کلسیم، کربنات منیزیم و سولفات هستند؛ نفوذ کند. یکی دیگر از دلایل افزایش سختی آب در برخی مناطق، کاهش سطح آب زیرزمینی به دلیل استخراج بیش از حد است.
آب سخت به روش‌های دیگری نیز شناسایی می‌شود. وقتی صابون به راحتی کف نمی‌کند؛ به جرات می‌توان گفت که آب سخت است. حمام کردن در آب سخت می‌تواند باعث خشکی پوست و کدر شدن موها شود. همچنین، عبور آب سخت از لوله‌های لوله کشی شما می‌تواند باعث خوردگی و آسیب غیرقابل برگشت آنها شود. برای جلوگیری از این امر می‌توان یک نرم کننده آب نصب کرد.

آب قلیایی

آب قلیایی این روزها اصطلاحی است که بسیار پرطرفدار می‌باشد. با وجود اینکه نباید آب اسیدی بنوشید؛ بسیاری از مردم این ایده را دارند که نوشیدن آب قلیایی می‌تواند به خنثی کردن اسید در بدن و کند کردن روند پیری و حتی پیشگیری از سرطان کمک کند. البته تحقیقات علمی کمی نشان می‌دهند که این تاثیرات خنثی سازی از طریق نوشیدن آب قلیایی امکان پذیر است.
به علاوه، اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آب قلیایی این فواید معجزه‌آسا را برای سلامتی ارائه می‌دهد؛ وجود ندارد. اما هیچ تاییدی مبنی بر مضر بودن آن هم نداریم. به طور کلی آب قلیایی برای نوشیدن بی خطر است. اما مواردی هم وجود دارد که ممکن است آب قلیایی باعث برخی مشکلات می‌شود.
به عنوان مثال آب قلیایی می‌تواند اسیدهای معده را با از بین بردن موثر باکتری‌های مضری که ممکن است همراه با غذا مصرف کنید؛ کاهش دهد. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد آب قلیایی می‌تواند منجر به آلکالوز متابولیک شود که می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

کلام آخر آشنایی با انواع آب آشامیدنی

نکات ذکر شده هشت طبقه بندی رایج انواع آب آشامیدنی بودند. همانطور که می‌بینید؛ اکثر آن‌ها در کنار مزایای بسیار، دارای معایب جدی نیز هستند. به طور کلی، با توجه به اینکه چگونه محیط زیست روز به روز بیش‌تر از قبل آلوده می‌شود؛ ما باید مسئولیت پاکیزه نگه داشتن آب خود را بپذیریم. برای اطلاع از قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی یا خرید هر یک از دستگاه‌های تصفیه آب، محصولات پاکاب فراز مهر را مشاهده کنید.