Logo 20

آشنایی با تاریخچه تصفیه آب

آیا می‌ دانستید که تاریخچه تصفیه آب به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌ گردد؟ در این مقاله، توسعه روش‌ های تصفیه آب را از منشا آن، در طول اعصار و تا عصر مدرن دنبال می‌ کنیم. ما از جوشاندن و صاف کردن آب آشامیدنی فاصله زیادی گرفته‌ ایم. از آنجایی که ما هنوز مناطقی از جهان داریم که قادر به تامین آب سالم برای جمعیت خود نیستند، ممکن است به نظر برسد که تصفیه آب یک توسعه نسبتا جدید و مدرن است. با وجود اینکه روش‌ ها تغییر کرده اند، اما تاریخچه تصفیه آب سابقه‌ ای به هزاران سال پیش دارد.

آشنایی با تاریخچه تصفیه آب
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

تولد دوباره تصفیه آب پس از محو شدن

طبق آنچه که تاریخچه تصفیه آب گفته شده؛ این فرآیند در قرون وسطی ( 500 تا 1500 پس از میلاد) کمتر انجام می‌ شد، زیرا قنات‌ های رومی با فروپاشی امپراتوری روم از بین رفتند. در این زمان‌ ها، تلاش‌ های نسبتا کمی برای اطمینان از دسترسی عموم به منبع آب تمیز انجام می‌ شد.
فرانسیس بیکن در سال 1627، زمانی که آزمایش‌ هایی را در مورد نمک زدایی آب دریا انجام داد، پیشرفت روش‌ های تصفیه آب را دوباره آغاز کرد. او سعی کرد از فیلتر شنی برای فیلتر کردن نمک از آب شور استفاده کند. آزمایش او موفقیت آمیز نبود. اما او زمینه را برای مشارکت سایر دانشمندان در این زمینه فراهم کرد. در دهه 1670، از لنز ها برای بزرگنمایی بیشتر ذرات آب برای آزمایش استفاده می‌ کردند. این اولین میکروسکوپ بود که به آنتونی ون لیوونهوک اجازه داد تا میکروارگانیسم‌ های آبزی را مشاهده کند. اولین فیلترهای آب ساخته شده از زغال چوب، پشم و اسفنج برای مصارف خانگی در سال 1700 ساخته شدند. سپس رابرت تام مشغول به طراحی اولین تصفیه خانه آب شهری در سال 1804 در کشور اسکاتلند شد.
او برای تصفیه آب در آنجا از فیلتر شنی آهسته استفاده کرد و آب را با گاری اسب توزیع کردند. لوله‌ های آب سه سال بعد نصب شد و این ایده مطرح شد که همه باید به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند. متاسفانه، این هنوز در همه جای دنیا حتی تا به امروز به واقعیت تبدیل نشده است. سپس در سال 1854، پیشرفت دیگری در تاریخچه تصفیه آب به وجود آمد. 

 

شروع تصفیه آب در دوران باستان

نوشته‌ های یونان باستان و سانسکریت مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، روش‌ هایی را برای بیان تاریخچه تصفیه آب توصیه می‌ کردند. حتی در آن زمان، مردم می‌ دانستند که آب را می‌ توان با گرما تصفیه کرد، و تصفیه آب را با شن و ماسه، جوشاندن و صاف کردن را انجام می‌ دادند.

انگیزه اصلی آن‌ ها از انجام این کار این بود که طعم آب را بهتر کنند. زیرا آن‌ ها هنوز نمی‌ توانستند بین آب تمیز و آب کثیف تمایز قائل شوند. آنها سعی می‌ کردند کدر بودن آب را کاهش دهند، اما چیز زیادی در مورد آلودگی شیمیایی یا میکروارگانیسم‌ ها نمی‌ دانستند.
اولین بار مصری‌ ها اصل انعقاد را در حدود 1500 سال قبل از میلاد کشف کردند. آنها از زاج برای نشست ذرات معلق استفاده کردند. بقراط برای اولین بار شروع به کشف خواص درمانی آب در حدود 500 سال قبل از میلاد کرد. او غربال آب را اختراع کرد و اولین فیلتر پارچه ای را ایجاد کرد. این اختراع اخیر توانست رسوباتی را که به آب مزه یا بوی بدی می‌ داد از بین ببرد. بین 300 تا 200 قبل از میلاد، روم قنات‌ های خود را ساخت و ارشمیدس پیچ آب را اختراع کرد.

قنات‌ ها

در قرن هفتم قبل از میلاد، آشوری‌ ها اولین سازه را برای انتقال آب ساختند. سازه ای به ارتفاع 32 فوت و طولی نزدیک به 100 فوت که آب را نزدیک به 50 مایل از یک دره به نینوا می‌ رساند. رومی‌ ها بعدا خودشان شروع به ساختن بسیاری از این سازه‌ ها کردند و آن‌ ها را قنات نامیدند. قنات‌ ها سازه‌ های پیچیده ای بودند که تنها با استفاده از نیروی گرانش، آب را به مسافت‌ های طولانی منتقل می‌ کردند. آن‌ ها شهرهای بزرگ و مناطق صنعتی امپراتوری روم را تامین کردند.
روم به تنهایی یازده مورد از این قنات‌ ها را تولید و بیش از 250 مایل از آن‌ ها را در طول 500 سال ساخت. بیشتر آن‌ ها در زیر زمین ساخته شدند تا از آلودگی و جنگ‌ ها در امان باشند. آن‌ ها روزانه بیش از 250 میلیون گالن آب را به روم می‌ رساندند و بسیاری از آن‌ ها هنوز در اسپانیا، ترکیه، آلمان و فرانسه هستند. امروزه بسیاری از تکنیک‌ های مورد استفاده در این قنات‌ ها، برای ساخت سیستم‌ های حمل و نقل آب مدرن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نشان دهنده تاریخچه تصفیه آب و روند پیشرفت آن است.

قنات

پیچ ارشمیدس

مهندس ارشمیدس بین 287 تا 212 قبل از میلاد زندگی می‌ کرد. یکی از اختراعات او ماشینی برای رساندن آب به سطح بالاتر از یک مکان کم آب بود که به شکل یک پیچ بسیار بزرگ در داخل یک لوله توخالی آب را به بالا پمپ می‌ کرد.
پیچ ارشمیدس در ابتدا برای کشیدن آب از معادن و همچنین برای کمک به آبیاری زمین‌ های کشاورزی استفاده می‌ شد. طراحی او هنوز برای انتقال آب به مناطق مرتفع امروزی استفاده می‌ شود. مهمتر از آن، به عنوان پایه‌ ای برای بسیاری از پمپ‌ های صنعتی مدرن عمل می‌ کند. برای اطلاع از قیمت این پمپ ها همچون قیمت دستگاه RO با همکاران ما در پاکاب تماس بگیرید.

تصفیه آب در امروز

به مرور زمان تولید دستگاه‌ های تصفیه آب صنعتی، دستگاه آب شیرین کن صنعتی و دستگاه اسمز معکوس صنعتی بیشتر شد. امروزه، بیشتر آزمایش‌ ها در تصفیه آب به کاهش اثرات ضدعفونی کلر مانند تشکیل تری‌ هالومتان و خوردگی لوله‌ های آب مبتنی بر سرب می‌ پردازند. با مطالعه این تاریخچه تصفیه آب می‌ توان فهمید، دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از بزرگترین پیشرفت‌ ها محسوب می‌ شود. در پاکاب فراز مهر، می‌ توانید بهترین دستگاه‌ ها را برای تصفیه آب خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دستگاه اولترا فیلتراسیون با مشاورین فروش ما در ارتباط باشید.

آغاز روند پیشرفت تصفیه آب

محققان دریافتند که اپیدمی وبا از طریق آب سرایت می‌  کند و شیوع آن در مناطقی که فیلترهای شنی داشتند، شدت کمتری داشته است. جان اسنو متوجه شد که علت آن وارد شدن آلودگی آب فاضلاب به پمپ آب است و از کلر برای تصفیه آن استفاده کرد. این امر به ایجاد عمل ضد عفونی آب و کلرزنی کمک کرد. آب بو و طعم خوبی داشت، اما آن‌ ها متوجه شدند که این کار برای تضمین ایمنی آب کافی نیست. در نتیجه، شهرهای مختلف نصب فیلترهای آب شهری را آغاز کردند. در ادامه از این فیلتر ها بصورت پیشرفته تر و جدید تر در دستگاه RO صنعتی استفاده می شود.

پیشرفت تصفیه آب به مدرنیته

طبق آنچه که در تاریخچه تصفیه آب گفته شده؛ آمریکا در دهه 1890 شروع به ساخت فیلترهای شنی بزرگ کرد. فیلتر شنی سریع از فیلتر شنی آهسته بهتر عمل کرد و آنها از جریان جت برای تمیز کردن فیلتر و بهبود ظرفیت آن استفاده کردند. همچنین محققان دریافتند زمانی که ابتدا آب را با انعقاد و ته نشینی تصفیه کنند؛ فیلتراسیون بهتر عمل می‌ کند. در همان زمان، کلرزنی آب گسترده تر شد و بیماری‌ های ناشی از آب مانند وبا و حصبه کمتر شدند.

مدت زیادی نگذشته بود که کلرزنی عوارض جانبی منفی را آشکار کرد. تبخیر کلر با بیماری‌ های تنفسی مرتبط بود و کارشناسان شروع به جستجوی جایگزین کردند. هیپوکلریت کلسیم و کلرید آهن برای اولین بار در بلژیک در سال 1902 و برای اولین بار در فرانسه در سال 1906 استفاده شد. مردم همچنین شروع به استفاده از فیلترهای آب خانگی کردند تا از اثرات منفی کلر جلوگیری کنند.

دستگاه نرم کننده آب در سال 1903 برای نمک زدایی آب اختراع و سپس در سال 1914 استاندارد هایی بر اساس رشد کلیفرم برای آب آشامیدنی اجرا شد. با این حال، تا دهه 1940 طول کشید تا این استانداردهای آب در منابع آب شهری اعمال شوند. در واقع، سی سال دیگر قبل از قانون آب پاک سال 1972 و قانون آب آشامیدنی سالم در سال 1974 بود که این اصل را ایجاد کرد که همه حق دارند از آب سالم برخوردار باشند. شما عزیزان نیز می توانید از  قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی با خبر شوید.

پیشرفت تصفیه آب به مدرنیته

نوسازی شیوه تصفیه آب

همچنین این امر زمانی بود که نگرانی‌ های عمده بهداشت عمومی در مورد آب آشامیدنی از باکتری‌ های بیماری زا به آلاینده‌ های مصنوعی مانند آفت کش‌ ها، مواد شیمیایی و لجن صنعتی تغییر رویه داد. مقررات جدید به آلودگی آب و ضایعات ناشی از فرآیندهای صنعتی می‌ پرداخت و تصفیه خانه‌ های آب با تهدیدات جدید روبه رو شدند. آن‌ ها تکنیک‌ های جدیدی از جمله جذب کربن فعال، هوادهی و لخته سازی را به کار گرفتند. در دهه 1980، محققان اولین غشا ها را برای دستگاه اسمز معکوس صنعتی ساختند. بلافاصله پس از آن، کارخانه‌ های تصفیه آب به طور منظم ارزیابی خطر آب را آغاز کردند.