Logo 20

شوری سنج چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

شوری سنج یک ابزار ساده برای نشان دادن کیفیت آب است و یک راه عالی برای به دست آوردن تخمین سریع از نمک محلول موجود در طیف گسترده ای از نمونه‌ های آب است. در این مقاله قصد داریم پرسش شوری سنج چیست را به صورت کامل برای شما عزیزان شرح دهیم و شما را با دستگاه آب شیرین کن صنعتی آشنا کنیم. این دستگاه‌ ها در طیف گسترده ای از کاربرد ها از آزمایش سطوح شوری در آب مورد استفاده برای کشاورزی، آب آشامیدنی، فاضلاب و برای آزمایش آب در استخرهای خانگی و چشمه های معدنی مفید هستند. اگر علاقه‌ مند به دانستن نحوه عملکرد دستگاه شوری سنج هستید؛ این مقاله برای شما مناسب است.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

شوری سنج چیست
دستگاه آب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

درباره شوری سنج

شوری سنج‌ ها دستگاه‌ هایی هستند که برای اندازه‌ گیری میزان نمک موجود در یک ماده استفاده می‌ شوند. عملکرد داخلی شوری سنج‌ ها ممکن است پیچیده به نظر برسد. اما این دستگاه‌ ها اندازه‌گیری دقیق شوری را در عرض چند ثانیه انجام می‌ دهند. هنگامی که به دنبال شور سنج هستید؛ مهم است که بررسی کنید که آیا واحدهای اندازه گیری برای نیازهای شما مناسب هستند و دستگاهی با جبران دمای خودکار (ATC) انتخاب کنید تا اندازه‌ گیری سریع‌ تر و آسان‌ تر شود.
شما می‌ توانید شوری‌ سنج را به تنهایی یا به عنوان سنسور در چند پارامتر خریداری کنید که می‌ تواند سایر پارامترهای کیفیت آب مانند pH، هدایت، TDS و موارد دیگر را اندازه گیری کند.

درباره شوری سنچ

همه نکات مهم درباره شوری سنج

کاربرد شوری سنج

شاید از خودتان بپرسید که شوری سنج در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد شوری سنج چیست؟ یکی از کاربردهای شوری سنج در تعیین شوری آب آکواریوم است‌. همان‌ طور که می‌دانید ماهیان هم قابلیت زندگی در آب‌ های شیرین و هم شور را دارند. در آکواریم‌ هایی که ماهیان آب شور را نگهداری می‌کنند؛ برای زنده‌ ماندن آن‌ ها باید شوری آب را بسنجند. به همین دلیل از دستگاه شوری سنج استفاده می‌ کنند . همچنین از دستگاه تصفیه آب صنعتی هم استفاده می کنند.

دستگاه شوری سنج

در این مقاله پاسخ کاملی درباره شوری سنج چیست و چه کاربردی دارد؛ توضیح دادیم. شوری سنج، ابزاری ساده برای نشان دادن میزان شوری آب است که میزان نمک موجود در آب را بررسی می‌کند. دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی از این مزیت شوری سنج استفاده و میزان غلظت مواد موجود در آب را مشخص می‌کند.

دستگاه شوری سنج

شوری‌ سنج چیست؟

برای پاسخ به شوری سنج چیست؛ می توان گفت رایج‌ترین روش برای اندازه گیری سطوح شوری از طریق هدایت الکتریکی است. رسانایی الکتریکی اندازه گیری غلظت یون های موجود در یک ماده یا نمونه است.
شما می‌توانید یون‌های موجود در یک نمونه را با توانایی ماده برای انتقال جریان الکتریکی در یک منطقه مشخص محاسبه کنید. اندازه‌گیری شامل انتقال جریان بین دو الکترود غوطه ور در ماده‌ای است که می‌خواهید آزمایش کنید. هر چه تعداد یون‌های موجود بیش‌تر باشد؛ ماده رسانایی بیش‌تری دارد. همچنین هرچه ضریب هدایت الکتریکی بیش‌تر باشد؛ یون‌ های موجود کم‌تر و رسانایی ماده کم‌تر خواهد بود.
واحد اندازه گیری هدایت الکتریکی زیمنس (S) نامیده می‌شود. واحدها میلی زیمنس را در هر سانتی متر mS/cm یا Micro Siemens را در هر سانتی متر μS/cm نمایش می‌دهند.

روش اسمز معکوس

یکی دیگر از روش‌های شوری زدایی آب‌ها، استفاده از اسمز معکوس است که مواد را با فشار و برخلاف جهت از توری‌ های غشایی عبور می‌ دهد تا میزان آب خالص را به دست آورد. این فرایند همواره با مصرف انرژی انجام می‌ گیرد. قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی با توجه به برند، کارخانه تولیدی و میزان کارایی و گارانتی که دارد؛ متفاوت می‌ باشد. دستگاه RO صنعتی دستگاهی با اهمیت در فرآیند تصفیه است. دستگاه RO صنعتی را از فروشندگان معتبر نظیر پاکاب تهیه نمایید.

دستگاه اولترا‌فیلتراسیون

در این روش جدید با استفاده از امواج التراسونیک به تصفیه آب می‌پردازند. چگالی، توان، فرکانس و عواملی که روی فوتون‌ها اثر بخشند؛ روی این شیوه نیز اثر گذارند. فواید روش دستگاه اولترافیلتراسیون شامل موارد زیر می‌باشد.
● تقویت فرایند تقطیر
● بهبود بازده تبخیر
● کاهش انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت‌های فسیلی
● کم شدن هزینه‌های نمک‌زدایی

نرم افزار شوری سنج

اگر شما هم می‌خواهید بدانید نرم افزار شوری سنج چیست؟ باید بدانید که این نرم افزار شوری سنج با اعمال خودکار ضریب تبدیل، اندازه گیری شوری را از قرائت هدایت الکتریکی تولید می‌کند. این ضریب معمولا 0.5 است. با این حال، مشخصات دستگاه ضریب تبدیل خاص مورد استفاده را بررسی کنید. ضریب تبدیل، اندازه‌گیری هدایت الکتریکی را می‌گیرد و آن را به اندازه‌گیری شوری تخمینی تبدیل می‌کند که در قسمت در هزار (ppt)، قسمت در میلیون (ppm)، گرم در لیتر (g/L) یا میلی‌گرم در لیتر (mg) نمایش داده می‌شود.