Logo 20

فیلتر ممبران چیست و چه نقشی در دستگاه تصفیه دارد؟

در حوزه دستگاه تصفیه آب صنعتی انواع فیلترهای مختلفی وجود دارند که هر کدام نقش‌های مختلفی در دستگاه تصفیه آب دارند. یکی از انواع این فیلترها، فیلتر ممبران است که تاثیر مستقیم روی فعالیت این دستگاه می‌گذارد. در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل به این موضوع بپردازیم که فیلتر ممبران چیست و چه نقشی در دستگاه‌های تصفیه آب دارد.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

فیلتر ممبران چیست؟​ انواع فیلتراسیون ممبران​
دستگاه اب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

فیلتر ممبران چیست؟

فیلتراسیون غشایی یا فیلتر ممبران چیست؟ در ابتدایی‌ترین اصطلاحات و به بیانی کاملا ساده می‌توان گفت، فیلتراسیون غشایی شامل عبور یک جریان آب منفرد از یک سیستم غشایی است که آن را به دو جریان مجزا، معروف به تراوش و احتباس جدا می کند. غشایی که آنها را از هم جدا می کند یک مانع فیزیکی با ویژگی‌های بسیار تخصصی است، مانعی که فقط برخی از اجزای انتخاب شده در جریان تغذیه می‌توانند از آن عبور کنند.از روش مشابه همین فیلتر نیز برای دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز استفاده می شود.
درواقع منافذ چنین مواد غشایی آنقدر کوچک هستند که بر حسب آنگستروم (10-10 متر) اندازه گیری می‌شوند و در این زمینه فشار لازم است تا مایع را از درون آنها عبور دهد. در واقع، منافذ غشاهای مورد استفاده برای نانوفیلتراسیون و اسمز معکوس به قدری کوچک هستند که حتی با میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز قابل مشاهده نیستند.

انواع فیلتراسیون ممبران

فرآیندهای تصفیه آب و دستگاه آب شیرین کن صنعتی از انواع مختلفی از غشاها استفاده می‌کنند که عبارت اند از:
میکروفیلتراسیون (M-F)،
• اولترافیلتراسیون (U-F)،
• اسمز معکوس (R-O)
• و نانوفیلتراسیون (N-F) هستند.
هر یک در نحوه کار فیلتر ممبران چیست نقش جداگانه‌ای دارند که در ادامه به نقش هر یک به صورت اختصاصی می‌پردازیم.

فیلتراسیون ممبران چگونه کار می کند؟

حال که متوجه شدید که دقیقا فیلتر ممبران چیست و تاثیر آن در دستگاه اولترا فیلتراسیون می‌تواند چه باشد، به سراغ نحوه کار کردن آن می‌رومی. فناوری اساسی در پشت فیلتراسیون غشایی شامل استفاده از یک غشای نیمه تراوا برای جدا کردن مایع به دو جریان مجزا است.برای اطلاع از قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی با کارشناسان تیم پاکاب فراز مهر در تماس باشید.
پمپاژ این مایع در سراسر سطح غشا یک فشار ترانس غشایی مثبت ایجاد می‌کند که هر جزء کوچکتر از تخلخل غشاء را مجبور به عبور از آن می‌کند و تراوش را تشکیل می‌دهد. هر جزء بزرگتر از اندازه منافذ به سادگی نمی‌تواند از آن عبور کند و در محلی که به آن احتباس می‌گویند باقی می‌ماند. سطح غشا با نیروی جریان مایع که به موازات سطح غشا حرکت می‌کند عاری از انسداد می‌شود.

فیلتراسیون ممبران چگونه کار می کند؟​

میکروفیلتراسیون

عملکرد غشاهای میکروفیلتراسیون (MF) بسیار مقرون به صرفه است که عمدتا به دلیل مصرف کم انرژی می‌باشد. آنها همچنین این مزیت را دارند که جایگزینی و دفع مکرر کارتریج‌ها و سایر مواد مصرفی مورد استفاده در فیلتراسیون سنتی دستگاه آب شیرین کن صنعتی را حذف می‌کنند. میکروفیلتراسیون در جریان‌های خوراک استفاده می‌شود که هدف آن حذف مواد جامد پراکنده با قطر کوچک مانند باکتری‌ها، گلبول‌های چربی و روغن بدون تاثیر بر تعادل اجزای محلول در جریان است.همچنین همکاران ما در پاکاب لیست قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی را برای شما ارسال می کنند.

اولترافیلتراسیون

اولترافیلتراسیون (UF) از غشاهایی استفاده می‌کند که در آنها منافذ تا حدودی کوچکتر هستند، با محدوده برش بین 1000 تا 100000 وزن مولکولی (MWCO) و در جایی که فشار اعمال شده نسبتا کم است. نمک‌ها، قندها، اسیدهای آلی و پپتیدهای کوچکتر از منافذ غشاء عبور می‌کنند، در حالی که پروتئین‌ها، چربی‌ها و پلی ساکاریدها اینطور نیستند. استفاده از غشاهای اولترافیلتراسیون مناسب نیز امکان جداسازی یک جریان منفرد را به دو جریان مجزا می‌دهد. هر کدام شامل اجزای محلول با وزن مولکولی متفاوت است.

نانو فیلتراسیون

در نانوفیلتراسیون (NF) از غشاهایی با منافذی استفاده می‌شود که حتی کوچک‌تر هستند. (تا 600 دالتون). یون‌های کوچکی که در فشار تا 50 بار کار می‌کنند، در حالی که یون‌های بزرگ‌تر و بیشتر اجزای آلی از آن عبور نمی‌کنند. عناصر نانوفیلتراسیون برای غلظت با عملکرد بالا و غیر معدنی کردن محصولاتی و فرافیلتراسیون تراوش استفاده می‌شود. این غشاهای ویژه برای فیلتر کردن نمک‌های بزرگ با دو ظرفیت بیشتر استفاده می‌شود، در حالی که نمک‌های تک ظرفیتی کوچک به داخل تراوش عبور می‌کنند.

اسمز معکوس

اسمز معکوس (RO) از غشاهایی با منافذ بسیار ریز استفاده می‌کند که تنها بخش‌های کوچکی از نمک‌ها می‌توانند از آن عبور کنند، همراه با آبی که جزء اصلی تراوش است.دستگاه RO صنعتی نقش مهمی را در تصفیه آب ایفا می کند.دستگاه تصفیه آب صنعتی از همان فرآیند اسمز معکوس در حجم بالاتر استفاده می کند.با توجه به کاربرد مهم آن قیمت دستگاه RO بسیار متغیر است. برخی از ترکیبات آلی با وزن مولکولی کم نیز می توانند از آن عبور کنند، اما فقط به میزان محدود. با این حال، غیرممکن است که سایر اجزای معلق یا حل شده در جریان مایع (نمک ها، قندها و غیره) این کار را انجام دهند.

نحوه انتخاب سیستم فیلتر ممبران مناسب

انتخاب نوع خاصی از سیستم غشایی با تعداد زیادی از جنبه‌ها مانند هزینه‌ها، خطرات مسدود شدن غشاها، چگالی بسته بندی و فرصت‌های تمیز کردن تعیین می‌شود. غشاها هرگز به عنوان یک صفحه صاف اعمال نمی‌شوند، زیرا این سطح بزرگ اغلب منجر به هزینه‌های سرمایه گذاری بالایی می‌شود.
به همین دلیل است که سیستم‌ها به‌طور متراکم ساخته می‌شوند تا سطح غشایی بزرگ را در کمترین حجم ممکن قرار دهند. غشاها در چندین نوع ماژول پیاده سازی می‌شوند. در این زمینه دو نوع اصلی وجود دارد که سیستم غشایی لوله ای و سیستم غشایی صفحه و قاب نامیده می‌شود‌. سیستم‌های غشایی لوله‌ای به غشاهای لوله‌ای، مویرگی و فیبر توخالی تقسیم می‌شوند. غشاهای صفحه و قاب به دو دسته مارپیچی و غشاهای بالشی شکل نیز تقسیم می‌شوند.

نحوه انتخاب سیستم فیلتر ممبران مناسب​

رسوبات فیلتراسیون ممبران باعث چه چیزی می شوند؟

در طی فرآیندهای فیلتراسیون غشا، رسوب غشایی حتی با یک پیش تصفیه کافی اجتناب ناپذیر است. انواع و میزان رسوب به عوامل مختلفی از جمله کیفیت آب خوراک، نوع غشاء، مواد غشا و طراحی و کنترل فرآیند بستگی دارد.در دستگاه های آب شیرین کن کشاورزی معمولا با توجه به اندازه فیلتر ها رسوبات آن متفاوت است همچنین لیست قیمت آب شیرین کن کشاورزی را میتوانید با مشاوره از همکاران پاکاب دریافت کنید.
ذرات، رسوب زیستی و پوسته پوسته شدن سه نوع اصلی رسوب روی یک غشا هستند. این آلاینده‌ها باعث می‌شوند که حجم کاری بالاتری مورد نیاز باشد تا بتوان ظرفیت مداوم غشاها را تضمین کرد. در یک مقطع زمانی فشار آنقدر بالا می‌رود که دیگر از نظر اقتصادی و فنی پاسخگو نیست.

کلام آخر

در این مطلب به صورت اختصاصی متوجه شدید که “فیلتر ممبران چیست“، دارای چند دسته است و در کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تمامی این تفاسیر می‌توان گفت که وجود این فیلتر در سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی است. اگر قصد دارید یک دستگاه اسمز معکوس را خریداری کنید به دنبال مشاهده قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی هستید، می‌توانید قیمت این سیستم را نیز مد نظر خود قرار دهید و با خرید آن عملکرد فیلتراسیون آب خود را صد در صد تامین کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter