Logo 20

فیلتر مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟

آب آشامیدنی که از مناطق طبیعی گرفته می‌شود در بیش‌تر مواقع دارای ترکیبات و املاحی است که اگر زیاد شوند؛ باعث بوجود آمدن برخی بیماری‌ها مانند سنگ کلیه خواهد شد. وجود این ترکیبات و املاح به خودی خود مضر نیست و باعث سختی آب می‌شود اما اگر از حدی فراتر برود به بدن آسیب خواهد رساند.
وجود موادی مانند کلسیم و پتاسیم و منیزیم و… تا زمانی که زیاد نشود؛ برای بدن مفید و به سلامت بدن کمک می‌کنند. حال کاربرد فیلتر مینرال چیست ؟ اینکه با قرار گرفتن در دستگاه تصفیه آب صنعتی باعث می‌شود تا سختی آب کم‌تر شود.
با عبور آب از دستگاه، طعم و کیفیت آن تغییر کرده و از نوشیدن آب بیش‌تر لذت می‌بریم. دقت در انتخاب تصفیه آب و فیلتر‌های به کار برده جهت کاهش سختی آب مهم است و بهترین را برای سلامت خود باید انتخاب کرد. در ادامه‌ مقاله به بررسی فیلتر‌های به کار برده شده در دستگاه‌های تصفیه و مراحل تصفیه می‌پردازیم.

فیلتر مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

معرفی فیلتر مینرال

شاید بهتر باشد قبل از معرفی فیلتر مینرال به مرحله‌های لازم تصفیه آب در دستگاه اسمز معکوس بپردازیم.
ابتدا در فیلتر الیافی یا پروپیلن، ناخالصی و ذرات خیلی درشت از بین می‌رود. در مرحله‌ بعد با وجود کلر، برخی مواد شیمیایی و گاز‌های سمی موجود در آب حذف می‌شوند. در این مرحله بو و مزه‌ آب بسیار بهتر می‌شود.
مرحله‌ بعدی ذرات کوچکتر حتی در حد یک میکرون با فیلتر کربن بلاک از بین می‌رود. در مرحله‌ چهارم که فیلتر ممبران وجود دارد؛ دقیقا کار اسمز معکوس انجام می‌شود و ذرات خیلی خیلی کوچک‌تر از یک میکرون را حذف می‌کند که آب خالص تحویل دهد.
در نهایت مرحله‌ی پنجم بو و مزه‌ آب که از ماندن در دستگاه تصفیه آب بوجود آمده، از میان می‌رود. مرحله آخر که ممکن است برخی دستگاه‌ها نداشته باشند؛ گذشتن آب از فیلتر مینرال است تا مواد معدنی مفید به آب برگردد. املاحی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم که وجود آن‌ها در حد متعادل در بدن ضروری و مفید است.

معرفی فیلتر مینرال

فیلتر مینرال چیست

حال شاید بهتر بدانیم که فیلتر مینرال چیست و چه کاربردی دارد. همانطور که ذکر شد با تصفیه آب، بو و مزه‌ بد آن از بین می‌رود و با وجود فیلتر مینرال، آب از حالت اسیدی خارج می‌شود و سختی آن به حد تعادل می‌رسد. در واقع با حفظ خاصیت معدنی آب، طعم و مزه‌ خوبی به آن می‌بخشد.
قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی متفاوت است و بسته به جنس فیلتر به کار برده تغییر می‌کند. به یاد داشته باشیم که آب اسیدی ضرر زیادی به بدن می‌رساند و باعث بیماری کلیوی و گوارشی می‌شود پس تصفیه آب را حتما انجام دهید.

کاربرد فیلتر مینرال چیست

در قسمت قبل به فیلتر مینرال چیست و کاربرد آن اشاره کردیم. فیلتر مینرال زرد رنگ است و نیازی به هوزینگ و محفظه ندارد. بیش‌ترین دلیل استفاده از این فیلتر این است که در مرحله‌ چهارم، دستگاه تصفیه آب صنعتی با دقت بالایی تمام املاح موجود در آب را از بین می‌برد و با استفاده از فیلتر مینرال، املاح مورد نیاز بدن به آب بازمی‌گردد. این کار مزه‌ آب را نیز تغییر می‌دهد.
در فیلتر مینرال برخی مواد سنگی و توپ مانند معدنی وجود دارد که جنس آن‌ها کلسیت، دولومیت و سیلیس است و باعث افزودن املاحی مانند کلسیم و منیزیم و روی به آب می‌شود.
وقتی آب وارد مرحله‌ی آخر می‌شود؛ با این املاح مجاورت داشته و از حالت اسیدی آن کم شده و املاح اضافه می‌گردند. با این وجود بهتر است در مکان‌هایی که سختی آب بالا نیست؛ از فیلتر‌های قلیایی و آلکالاین استفاده شود.

کاربرد فیلتر مینرال چیست

عمر مفید فیلتر مینرال چیست

دستگاه تصفیه اگر از مارک خوبی تولید شده باشد؛ عمر طولانی دارد و نیازی نیست نگران خراب شدن آن باشید. اما باید فیلتر آن را مرتبا و در موعد خود عوض نمایید.
فیلتر مینرال زمان زیادی نیست که به دستگاه آب شیرین کن صنعتی اضافه شده و قبلا تمامی دستگاه‌ها فقط پنج مرحله داشتند. عمر مفید این فیلتر‌ها بسته به انواع آن متفاوت هستند. بهتر است برای اینکه کارایی خود را از دست ندهد و مسائل بهداشتی رعایت شود؛ به فکر تعویض به موقع فیلتر باشید.
اگر فیلتر‌های مینرال در زمان مناسب خود تعویض نشوند؛ ممکن است به عملکرد کل دستگاه و فیلتر‌های دیگر آسیب برساند. در بیش‌تر مواقع، زمان مناسب برای تعویض حدود یک سال است و بیش‌تر از آن، کارکرد خود را از دست می‌دهد.
با خراب شدن مواد داخلی فیلتر، آلودگی‌های میکروبی به آب وارد می‌شود. در هنگام تعویض باید دقت کنید که فیلتر‌ها به خوبی و در سر جای خود نصب شوند. برای این کار از تکنسین‌های فنی کمک بگیرید.

دستگاه اولترا فیلتراسیون

اولترافیلتراسیون از روش‌های مدرن تصفیه محسوب می‌شود که ذرات جامد، پروتئین و… را از محلول ورودی جدا می‌کند. در این روش، محلول آب درون ممبران حرکت کرده و در هنگام خروج، دو بخش آب تمیز و محلول غلیظ خارج می‌شود.
برای تهیه آب در این روش، به همراه اسمز معکوس استفاده می‌شود تا آب آشامیدنی باکیفیت بدست آید. این دستگاه اولترا فیلتراسیون در صنعت‌های نوشیدنی، داروسازی، بازیافت پساب و… نیز کاربرد دارد.

 

 فیلتر مینرال چیست

کلام آخر فیلتر مینرال چیست

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم سوال “فیلتر مینرال چیست” را پاسخ دهیم. در نصب فیلتر مینرال برای دستگاه آب شیرین کن صنعتی باید شیر آب ورودی و مخزن بسته شده و از برق کشیده شود. با انجام این کار‌ها می‌توان شروع به نصب و یا تعویض فیلتر نمود. پس از نصب فیلتر ممکن است کمی آب طعم گندیدگی بدهد که در این صورت لازم است برای چندین بار آب مخزن را پر و خالی کنید. بعد از چند بار انجام این کار، کیفیت آب افزایش میابد.
این را به خاطر داشته باشید که سختی آب در حد نرمال خوب و برای بدن لازم است دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر مینرال تمامی املاح و سختی آب را می‌گیرد و آب کاملا خالص به ما تحویل می‌دهد که به مرور زمان در بدن کمبود املاح و مواد معدنی به وجود خواهد آمد. بنابراین نصب فیلتر مینرال ضروری بوده و بهتر است در دستگاه خود به این فیلتر توجه کنید.
دقت داشته باشید که در زمان مشخص و به درستی فیلتر‌ها را تعویض کنید تا بتوانید از آب باکیفیت با میزان املاح مشخص و نرمال استفاده نمایید. باید بدانید که سلامت ما ارزش وقت‌گذاری برای استفاده از فیلتر مناسب را دارد و از فیلتر خوب و باکیفیت برای دستگاهتان استفاده کنید.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter