Logo 20

بررسی و مقایسه فیلترهای کربن اکتیو کاربرد آنها چگونه است؟

کربن استفاده شده در ساختار فیلترهای کربنی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و نوع کربن باعث تغییر نوع فیلتر کربن اکتیو و متفاوت شدن کاربرد آن شود. اثربخشی فیلتر کربن برحسب اندازه ذراتی که می‌توانند جذب کنند؛ اندازه‌گیری می‌شود. یعنی 1 میکرون، 5 میکرون، 10 میکرون و … که یک متخصص تصفیه آب می‌تواند مناسب‌ترین درجه میکرون (میلی متر) را برای برنامه شما تعیین کند. از آن‌جایی که کاربردهای انواع فیلترهای کربنی متفاوت است؛ ما در این مقاله به بررسی دقیق انواع فیلترهای کربنی و مقایسه فیلترهای کربن اکتیو می‌پردازیم.

بررسی و مقایسه فیلترهای کربن اکتیو کاربرد آنها چگونه است؟
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

بررسی و مقایسه فیلترهای کربن اکتیو

فیلترهای کربنی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل کلر، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان زا به کار می‌روند. استفاده از این فیلترها می‌تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، به همین دلیل فیلترهای کربنی به صورت گسترده‌ در صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و در این مقاله می پردازیم به مقایسه فیلترهای کربن اکتیو . دستگاه اولترا فیلتراسیون یکی از روش های جداسازی ترکیبات نامطلوب از یک نایع یا سیال است. این تکنولوژی برای حذف ذرات معلق، باكتري‌ها، ويروس‌ها و ديگر میکروارگانیزم های بیماری­زای موجود در آب و فاضلاب، کاربرد دارد. در واقع این سیستم، ذرات معلق به قطر 0.03 میکرون و بزرگ‌تر را از محلول جدا می‌کند.

بررسی و مقایسه فیلترهای کربن اکتیو

فیلتر کربنی چگونه کار می‌کند؟

با فرآیند فیلترکربن، آب از کربن فعال که متخلخل است عبور می‌کند  و ذرات خاصی را که به سمت مواد متخلخل جذب می‌شوند را در فرآیندی به نام جذب به دام می‌اندازد. در برخی موارد، ظرفیت جذب بیش از حد است و فیلتر باید تغییر کند تا موثر باشد. ذغال سنگ متداول‌ترین عنصری است که برای تولید فیلترهای کربنی استفاده می شود؛ اما سازندگان اغلب فیلترهای کربن را با استفاده از عناصر دیگر و ترکیبی از مواد مانند پوسته نارگیل و مواد دیگر تقویت می‌کنند. برای آگاهی بیشتر در مورد قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی و جزئیات ساخت و نصب این سیستم تصفیه آب صنعتی می‌توانید با کارشناسان ما گفتگو کنید تا شما را راهنمایی کنند.

این مواد در دماهای بسیار بالا “پخته” می شوند و تعداد بسیار زیادی منافذ را در مواد ایجاد می‌کنند و به آن‌ها ظرفیت زیادی برای فرآیند جذب می‌دهند. این فرآیند «پخت»، نوعی فرآیند «فعال‌سازی» است که این مواد را در حذف برخی ناخالصی‌ها از آب بسیار موثر می‌سازد.

 

فیلتر کربنی چگونه کار می‌کند؟

مقایسه بر اساس نوع

برای مقایسه فیلترهای کربن اکتیو بهتر است بدانیم که فیلترهای کربنی بر اساس نوع کربن اکتیو شامل موارد زیر می‌شوند:

1) فیلتر کربن گرانول

در ساختار فیلترهای کربن گرانول، از کربن فعال استفاده می‌شود که معمولا دقت بالایی برای از بین بردن آلاینده‌های آب دارند. داشتن عملکرد بالا برای فیلتراسیون آب، باعث می‌شود تا فیلترهای کربن کاربرد زیادی در صنایع مختلف داشته باشند. در صورتی که کربن اکتیو گرانول در فیلترهای تصفیه آب خانگی تعبیه شود در مرحله دوم فیلتراسیون سیستم های تصفیه آب خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

با این حال کربن اکتیو گرانول را می‌توانید در ساختار مخزن های FRP را برای تشکیل فیلترهای کربنی صنعتی تعبیه کنید. برای ساخت فیلترهای کربن اکتیو گرانول، معمولا از ذغال پوسته نارگیل استفاده می‌شود. تولید کربن فعال بر پایه گیاهی باعث می شود که علاوه بر داشتن عملکرد مطلوب برای فیلتراسیون آب، باعث ورود هیچ گونه ماده شیمیایی داخل آن نشود.

2) فیلتر کربن بلاک

فیلترهای کربن بلاک با ساختار یکپارچه تولید شده‌اند و توانایی بسیار بالایی برای از بین بردن آلاینده‌هایی مثل کلر، رنگ‌های مختلف، مواد شیمیایی و … دارند. معمولا از فیلترهای کربن بلاک در مرحله سوم فیلتراسیون دستگاه RO صنعتی استفاده می‌کنند که در این صورت می توانند تمام آلاینده‌های باقی مانده از مرحله دوم و سوم فیلتراسیون را از بین ببرند.

3) فیلتر کربن پودری

اندازه ذرات این نوع کربن معمولا کوچکتر از 0.075 میلی متر است. فیلترهای کربن پودری سطح فعال بسیاربالایی دارند و دارای عملکرد مطلوبی برای جذب و از بین بردن آلاینده‌های آب هستند. مهم‌ترین کاربردهای فیلترهای کربن پودری در صنایع غذایی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی است. البته در صنعت تصفیه آب هم برای از بین بردن آلاینده‌ها با دقت بالا می‌توان از فیلترهای کربن فعال پودری استفاده کرد.

مقایسه براساس کاربرد

اگر بخواهیم فیلترهای کربنی را  براساس کاربرد دسته بندی کنیم “مقایسه فیلترهای کربن اکتیو” به قسم های زیر در می آیند:

  • فیلتر کربنی خانگی

فیلترهای کربنی خانگی در ساختار دستگاه‌های تصفیه آب برای حذف آلاینده‌ها به کار می‌روند. حذف این آلاینده‌ها می‌تواند سطح کیفی آب را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. فیلترهای کربنی معمولا در مرحله اول و دوم دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تعبیه می‌شوند. معمول‌ترین آلاینده هایی که با به کارگیری فیلترهای کربنی حذف می‌شوند؛ مواردی مثل کلر، فلزات سنگین، مواد شیمیایی سرطان زا و … هستند.

  • فیلتر کربنی صنعتی

ساختار فیلترهای کربنی صنعتی از مخزن‌های FRP و کربن اکتیو تشکیل می‌شود و‌ کاربرد این فیلترها بیش‌تر در مواردی مثل پیش تصفیه دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و پیش تصفیه ورودی ساختمان می‌باشد، همچنین به کارگیری فیلترهای کربنی صنعتی می‌تواند در روند کار دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه آب شیرین‌ کن صنعتی تا حد زیادی تاثیر بگذارد.

مقایسه براساس کاربرد

مقایسه فیلترهای کربن اکتیو بر اساس مشخصات فنی آن‌ها

فیلترهای کربن فعال براساس مشخصات فنی به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند که بر این اساس کاربردهای متفاوتی هم دارند. در مشخصات فیلترهای کربنی عوامل موثر در عملکرد فیلترها عنوان شده است، بنابراین بررسی مشخصات فنی برای خریداران اهمیت زیادی دارد.

فیلتر کربنی یک دستگاه تصفیه آب است که برای حذف آلاینده‌های موجود در آب از جمله بو، طعم، رنگ و مواد آلی استفاده می‌شود. این فیلترها از جنس کربن فعال تشکیل شده‌اند که خاصیت جذب قوی دارد و قادر به حذف آلاینده‌ها از آب می‌باشد. فیلتر کربنی صنعتی در صنایع مختلف از جمله آشامیدنی، غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود.برای اطلاع از قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی و قیمت دستگاه RO با ما در تماس باشید و مشاوره کنید.

در واقع یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای خریدان فیلترهای کربنی باید مورد توجه قرار بگیرد، همین مشخصات فنی است. به طوری که  با در نظر گرفتن ویژگی های سیستم مورد نظر و مشخصات فنی، مناسب ترین محصول را انتخاب کنند.

رتبه بندی فیلترها

معمولا دو درجه بندی برای تعیین اثربخشی فیلترهای کربنی وجود دارد که به شرح زیر است:

رتبه بندی اسمی فیلتر

فیلتری که 85 درصد از ذرات با اندازه مشخص (به میکرون) و بزرگ‌تر را حذف می‌کند. فیلتر 1 میکرون 85 درصد از ذرات 1 میکرون یا بزرگ‌تر را حذف می‌کند.

رتبه بندی فیلتر مطلق

 فیلتری که 99.9 درصد از ذرات با اندازه مشخص (به میکرون) و بزرگتر را حذف می‌کند. یک فیلتر با درجه 1 میکرون تقریبا تمام ذرات 1 میکرون یا بزرگتر را حذف می‌کند.

فرایند اسمز معکوس

فرآیند اسمز معکوس  یا شیرین کردن آب روشی جهت جداسازي ناخالصی ها از آب بوده و در این روش عامل جداسازی اعمال فشار از نوع مکانیکی است.  فرآیند اسمز معکوس در تصفیه آب بسیار تاثیرگذار بوده و در دستگاه آن، پمپاژ آب خام توسط پمپ به درون محفظه‌ای با غشایی نیمه تراوا صورت می‌گیرد.

کلام آخر مقایسه فیلترهای کربن اکتیو

کارایی فیلتر بستگی به این دارد که فیلتر برای فیلترکردن ذرات موجود در آب چه چیزی طراحی شده است. فیلترهای کربن از نظر اندازه، طراحی، عملکرد، کارایی و چرخه عمر متفاوت هستند و به صورت‌های مختلف طراحی شده اند تا میزان جریان معینی از آب را در فرآیند فیلتر کردن نیز فراهم کنند. در پاکاب فراز مهر می‌توانید بهترین دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی را خریداری کنید که از نظر فنی کاملا مورد تایید متخصصان صنایع مختلف بوده‌اند.  

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter