Logo 20

نقش ازن در تصفیه آب چیست؟ بررسی دقیق آن

یکی از شکل‌های مختلف آلوتروپی اکسیژن، ازن است. ازن یکی از ماده‌هایی است که به صورت طبیعی در اتمسفر تولید می‌شود و مصرف‌های مختلف تجاری و صنعتی دارد. ازن با فرمول شیمیایی o3، یک گاز بی‌رنگ و تند سه اتمی بوده و دارای وزن مولکولی ۳۸ است. همچنین در حالت گازی دارای نقطه جوش ۱۱۲- است. خاصیت اکسید کنندگی، تجزیه شدن و تبدیل به اکسیژن باعث پررنگ شدن نقش ازن در تصفیه آب شده است. 

نقش ازن در تصفیه آب چیست؟ بررسی دقیق آن
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

بررسی نقش ازن در تصفیه آب

از ناپایداری این اکسیدان گازی، می‌توان برای تصفیه آب آشامیدنی و غیر آشامیدنی استفاده کرد. کشور‌های پیشرفته برای تصفیه آب و فاضلاب ازن را جایگزین کلر کرده‌اند؛ چرا که ترکیبات کلر مواد سرطان زایی نظیر‌تری هالتومان و.. را تولید می‌کند و همچنین خاصیت گند زدایی ازن به مراتب قوی‌تر از کلر است. ازن یک جایگزین عالی برای کلر بوده که دارای اثرات نامطلوبی در فرایند حذف میکروگانیسم‌ها و آلاینده‌های بیولوژیکی است.

بررسی نقش ازن در تصفیه آب

بررسی علل استفاده از ازن در تصفیه آب و فاضلاب

برای استفاده از آب پاکیزه، باید باکتری‌ها، مواد آلی و معدنی مضر و میکروارگانیسم‌ها را حذف کرد که اکسیژن با خاصیتی که در گندزدایی دارد؛ می‌تواند در تصفیه آب و فاضلاب بسیار کاربردی باشد.
علت استفاده از ازن در فرایند تصفیه آب، ناپایداری این گاز و سرعت بالای آن در گند زدایی و ضدعفونی کردن است. ازن به خاطر خاصیت اکسید کنندگی‌ای که دارد؛ به اکسیژن تبدیل می‌شود و با هیچکدام از مواد معدنی درون آب واکنشی نمی‌دهد و مواد مضری را تولید نمی‌کند. البته تولید نکردن مواد مضر و ترکیبات سرطان‌زا به این معنا نیست که ازن هیچگونه ترکیبی را تولید نمی‌کند. مواد بسیاری مثل الکل‌ها، کتون‌ها، آلدهید‌ها و اسید‌های غیر هالوژن دار با ورود ازن به آب تولید می‌شوند. مواد آلی در بسیاری از مواقع با ازن برخورد کرده و به ترکیبات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند؛ اما برای از بین بردن این مواد آلی می‌توان از فیلتر کربن فعال گرانولی استفاده کرد تا از ورود این مواد جلوگیری بشود. به صورت کلی نقش ازن در تصفیه آب بسیار کاربردی است و به همین دلیل می‌توان از ترکیبات تولید شده توسط آن که آسیب و ضرری به وجود نمی‌آورند چشم پوشی کرد و با فیلتر‌های مختلفی مانع ورود آن‌ها شد که یکی از آنها می تواند دستگاه اولترا فیلتراسیون باشد.

 

بررسی علل استفاده از ازن در تصفیه آب و فاضلاب

مزایای استفاده از ازن در تصفیه آب

تاثیرات فوق‌العاده بالای ازن در تصفیه آب و فاضلاب موجب استفاده از آن در کشور‌هایی مثل آمریکا، استرالیا، کانادا، سوئد، هند و.. شده است. نقش ازن در تصفیه آب بسیار مهم است؛ چرا که کاربرد‌های بسیار زیادی در حذف و نابودی میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌های موجود در آب دارد.
کنترل کدورت آب، یکی از موارد دارای اهمیت در نقش ازن در تصفیه آب است. از اولین مراحل تصفیه می‌توان به کنترل کدورت آب اشاره کرد که بر اساس کیفیت آب خام ورودی می‌توان مقدار ازن مورد نیاز برای کاهش کدورت را مشخص کرد. در آب‌های با کدورت بالا باید مقدار ازن اضافه شده کم باشد تا کدورت آب کاهش پیدا کند.
در بررسی نقش ازن در تصفیه آب می‌توان به مزایای فوق‌العاده این گاز اشاره کرد. میکروب زدایی سریع آن، از بین بردن طعم و بوی آب با کمک حذف ترکیباتی مانند ترکیبات فنولیک در آب شرب که طعم آب را به وجود می‌آورند، حذف مواد معدنی و فلزات سنگین مثل آهن، منگنز، اکسید کردن و ته نشین کردن آن‌ها، تولید نکردن مواد و پسماند‌های مضر مانند کلر و کنترل کردن جلبک‌ها، تک یاختگان و… از دلایل بسیار مهمی است که موجب شده از این گاز در دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف برای تصفیه آب استفاده کنند.

 

 

مزایای استفاده از ازن در تصفیه آب

بازیافت و تصفیه آب صنعتی به روش‌های مختلف

اهمیت حذف آلاینده‌ها از آب و همچنین بازیافت و تصفیه آب‌های صنعتی باعث به وجود آمدن روش‌های مختلف و تولید تجهیزات کارآمدی جهت تصفیه آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی شده است.
همانطور که می‌دانید یکی از مولفه‌های حائز اهمیت برای جوامع پیشرفته، داشتن آب تصفیه شده است که از این جهت یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌ها برای این امر، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب می‌باشد که علاوه بر مصارف خانگی در مقیاس‌های بزرگ‌تر مثل تصفیه آب شرب و… استفاده می‌شود. دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از این تجهیزات است که بسیار پرکاربرد بوده و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود؛ با توجه به مسئله کمبود منابع آبی و نیاز فوق‌العاده شدید به استفاده از منابع قابل استفاده در قسمت‌های کشاورزی و صنعتی و گلخانه‌ها و کارخانه‌ها و… اهمیت این موضوع پر رنگ‌تر از همیشه می‌شود.
یکی دیگر از روش‌های انجام تصفیه آب، اولترافیلتراسیون است که در بسیاری از پکیج‌های تصفیه آب از این روش استفاده می‌شود. دستگاه اولترافیلتراسیون با استفاده از فیلتر‌های میان تهی از جنس پلی پروتئین ذرات معلق در آب را کاملا از بین می‌برد. این روش نه تنها در تصفیه آب‌های صنعتی کاربرد دارد بلکه در تولید آب شرب بی‌خطر نیز بسیار موثر است.

طراحی و تولید تجهیزات تصفیه آب چگونه انجام می‌شود؟

اهمیت زیاد موضوع تصفیه آب باعث طراحی تجهیزات زیادی جهت تصفیه آب و جدا‌سازی ناخالصی‌ها شده است. از دیگر تجهیزات پیشرفت و به روز دنیا که باعث شیرین کردن آب می‌شود؛ دستگاه آب شیرین کن صنعتی یا همان دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس است.
در این روش‌ها با اعمال فشار مکانیکی جداسازی ناخالصی‌ها انجام می‌شود. پدیده اسمز یک پدیده طبیعی است که قابلیت حذف صددرصد میکروب‌ها، باکتری‌ها و همچنین مواد معدنی و کلوئیدی آب را دارد. قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی می‌تواند به علت تجهیزات مختلفی که در آن به کار رفته است؛ متغیر باشد. از این رو برای اطلاع از قیمت دقیق این دستگاه می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید. این دستگاه در صنایع مختلف قابل استفاده است و کاربرد‌های بسیار متنوعی دارد که از کاربرد‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● بازیافت و تصفیه آب فاضلاب تولید شده از صنایعی نظیر فلز کاری
● صنعت ساخت مواد نیمه‌رسانا و صنعت چاپ
● بازیافت آب مصرفی در صنایع خودروسازی
● تصفیه فاضلاب تولیدات غذایی و نوشیدنی
● آب‌های زیرزمینی و محل دفن زباله‌ها

کلام آخر نقش ازن در تصفیه آب

نقش ازن در تصفیه آب حذف نشدنی است؛ چرا که دیگر اکسید‌کننده‌ها خاصیت اکسیداسیون آلاینده‌ها و ضدعفونی کامل را ندارند. هزینه‌های استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مختلف ازنی در تصفیه آب و فاضلاب تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر کیفیت کالا، دوام و کارایی آن متفاوت بوده اما به صورت کلی با توجه به “نقش ازن در تصفیه آب” ومزایای آن نسبت به کلرزنی، استفاده از این روش بسیار مناسب و به صرفه می‌باشد. پتانسیل بالای اکسیداسیون ازن موجب افزایش راندمان میکروب زدایی می‌شود. اگرچه همانند اکسید‌کننده‌های دیگر، استفاده از ازن نیز موجب تولید ترکیباتی می‌شود که از نظر بهداشتی قابل توجه هستند و باید به آن‌ها توجه کرد. اما امروزه مزایای بسیار و اهمیت نقش ازن در تصفیه آب باعث شده بسیاری از محققان در کشور های مختلف درباره این مسئله تحقیق کنند و با پیشرفت تجهیزات ازنی این مسئله را تا جای ممکن حل کنند و نگرانی ها را از بین ببرند.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter