Logo 20

آشنایی با کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی

میزان آب مصارف کشاورزی (70%) و پس از آن مصارف صنعتی (21%) و مصارف خانگی (9%) است که از آب شیرین تهیه می‌شوند. استفاده از آب با کیفیت پایین ممکن است عملکرد محصول را کاهش دهد و به محیط زیست، خاک و سفره‌های زیرزمینی آسیب وارد کند. بنابراین با افزایش کمبود آب، توسعه منابع آبی کارآمد برای مصارف کشاورزی، چالش عمده‌ای است که در حال حاضر جمعیت رو به رشد با آن مواجه است. در این مقاله قصد داریم در رابطه با کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی صحبت کنیم.

آشنایی با کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

برای اکثر ما انسان‌ها، آب آشامیدنی از منابع شهری تصفیه شده تامین می‌شود که برای نوشیدن بی خطر است. بسته به محل زندگی شما، ممکن است  آب اصلی محل زندگیتان باعث تشکیل رسوبات آهکی شود. کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی تنها مربوط به آشامیدن نیست. همان‌طور که در ابتدای مقاله مطالعه کردید حجم عظیمی از آب شیرین در کشورها به کشاورزی اطلاق می‌گردد. دستگاه‌ آب شیرین‌ کن صنعتی یک فیلتر تصفیه قوی دارد که بسته به نوع کارکرد آن املاح را ته نشین می‌کند. با این کار بعد از گذشت مدت زمانی دوباره، باید فیلتر دستگاه را عوض کرد. در غیر این صورت با تجمع رسوبات در دستگاه باعث از بین رفتن آن می‌شود.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی

در این مقاله می خواهیم کاربرد دستگاه آب شیرین‌ کن در کشاورزی بررسی کنیم  چرا که با توجه به نیاز و کمبود آب در کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه بسیاری از کشورهای عربی ساحلی از دستگاه‌های آب شیرین کن مانند اسمز معکوس، دستگاه اولترا فیلتراسیون و…. جهت تامین آب خوراکی، کشاورزی و صنعتی استفاده می‌کنند.

 

کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی

افزایش عرضه آب

 نمک زدایی آب دریا‌ها و فاضلاب تنها جایگزین برای افزایش عرضه آب فراتر از آنچه در چرخه هیدرولوژیکی موجود است؛ می‌باشد. آبیاری با آب شیرین شده دریا منجر به افزایش قابل توجهی در شوری و بور در خاک می‌شود که می تواند بر عملکرد محصولات نسبتا متحمل تاثیر بگذارد. این امر ابداع یک فناوری تصفیه آب مناسب را ضروری کرده است که نه تنها آلاینده های ماکرو، میکرو و نانو را حذف کرده، بلکه آب را تا حد قابل توجهی نمک زدایی می‌کند.

ادامه تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید تصفیه برای بهبود در دسترس بودن و کیفیت منابع آب برای مصارف کشاورزی ضروری است. در نتیجه فناوری‌های نمک‌زدایی حرارتی و غشایی نقش مهمی در حل مشکلات جهانی کمبود آب ایفا می‌کنند.

فناوری نمک زدایی در کشاورزی

فناوری‌های نمک زدایی مبتنی بر غشاء برای کاربردهای کشاورزی به طور گسترده در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می‌شود. فناوری‌های نمک‌زدایی پایدار و مقرون‌به‌صرفه مانند اسمز معکوس، تقطیر غشایی، اسمز پیشرو، بیوراکتور غشایی و الکترودیالیز برای تهیه آب تصفیه شده در دسترس هستند. اما محصول آب خالص حاوی سطح مورد نیاز مواد مغذی برای تامین نیست.

دستگاه‌های غشایی و حرارتی تصفیه آب و پیشرفت در صنعت کشاورزی

پیشرفت‌های زیادی در زمینه دستگاه تصفیه آب صنعتی غشایی و حرارتی به ویژه مصرف انرژی ویژه وجود دارد. عملکرد کارخانه‌های نمک‌زدایی که به طور معمول بر اساس سوخت‌های فسیلی گزارش می‌شود. آب در مناطق خشک منجر به استفاده از آب آبیاری با کیفیت پایین در کشاورزی در اکثر مناطق آب و هوایی خشک شده است. کمبود آب با کاهش بارندگی و افزایش شوری سفره‌های زیرزمینی، مشکلی است که در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد.

چندین کشور ساحلی استفاده از دستگاه آب شیرین کن صنعتی را راه حلی برای کمبود آب می‌دانند. در الجزایر، کشور همسایه تونس نمک زدایی توسط کارشناسان آب به عنوان تنها راه حل موجود برای جلوگیری از کمبود آب در آینده در نظر گرفته شده است.

روش اسمز معکوس

در اسمز معکوس به وسیله یک غشای نیمه تراوا آب را عبور می‌دهند. فاضلاب حاوی آلاینده‌ها در یک طرف غشاء باقی می‌ماند و آب شیرین را به طرف دیگر می‌رساند.

 حدود 45٪ از شرکت‌های تولید بطری آب خارجی از این فرآیند برای فیلتر کردن آب استفاده می‌کنند. زیرا هزینه فرآیند اسمز معکوس تا حدودی نسبت به تقطیر آب کم‌تر است. در فرآیند اسمز معکوس، به طور تقریبی تمامی آلاینده‌ها از آب حذف می‌شوند. اما این کار معایبی نیز دارد. قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی با توجه به برند، کارخانه تولیدی و میزان کارایی و گارانتی که دارد متفاوت می‌باشد.

روش تصفیه اولتراسوند

کاربرد دستگاه آب شیرین کن در کشاورزی در روش اولتراسوند بسیار موثر است. در این روش جدید با استفاده از امواج التراسونیک به تصفیه آب می‌پردازند. چگالی، توان، فرکانس و عواملی که روی فوتون‌ها اثر بخشند روی این شیوه نیز اثر گذارند فواید روش اولتراسوند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تقویت فرایند تقطیر
  • بهبود بازده تبخیر
  • کاهش انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت‌های فسیلی
  • کم شدن هزینه‌های نمک‌زدایی

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter