Logo 20

دور ریز آب دستگاه تصفیه آب چه قدر است؟

یکی از سوالات نسبتا رایج بین افرادی که قصد خرید دستگاه تصفیه آب خانگی را دارند و یا کسانی که پس از خرید و در هنگام نصب از سرویسکاران زمانی که متوجه اتصال آن به خروجی فاضلاب می‎شوند می‎پرسند این مسئله است که میزان دور ریز آب دستگاه تصفیه آب چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که کیفیت آب شهری و همینطور مرغوب و یا متفرقه بودن ممبران از عوامل تاثیرگذار هستند، به شکلی که هرچه مقدار ذرات جامد محلول در آب TDS بیشتر باشد، به همان نسبت هم مقدار درین یا پساب افزایش پیدا می‌کند.

دور ریز آب دستگاه تصفیه آب چه قدر است؟
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

میزان دور ریز آب دستگاه تصفیه آب

به‌طور نسبی می‌شود گفت در بهترین وضعیت، به همان میزان که آب خروجی و قابل شرب دریافت می‌کنیم همان میزان هم آب درون فاضلاب خواهد رفت. اما اگر آلودگی آب شهری زیاد باشد تقریبا چیزی در حدود 2 الی 3 برابر میزان دور ریز آب دستگاه تصفیه آب خواهد بود تا بتوانیم آبی گوارا و با کیفیت ایده آل داشته باشیم.

باید دقت داشت پساب در این دستگاه‌ها شامل آبی با غلظت بسیار بالا و انواع آلودگی‌های موجود در آب شهر می‌باشد و این میزان پساب در برابر هدر رفت آب و اسراف عموم مردم آنچنان چیزی نیست. اما در صورت وجود وضعیت ایده آل در منزل، شما می‌توان از آن برای آبیاری گیاهان نیز استفاده کرد. برای بدست آوردن اطلاعات راجع یه دستگاه آب شیرین کن صنعتی ، قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه اولترا فیلتراسیون به سایت پاکاب مراجعه کنید.

دستگاه RO صنعتی هم از دستگاه های مهم در فرآیند تصفیه است. دستگاه RO صنعتی کاربرد های متنوعی در صنعت تصفیه دارد. برای تهیه و خریداری دستگاه RO صنعتی به سایت پاکاب مراجعه کنید.

درباره شوری سنچ

آیا از پسآب یا دور ریز آب دستگاه تصفیه آب می‌شود برای مصارف دیگر استفاده کرد ؟

بله امکان استفاده از پسآب وجود دارد. اما باید با احتیاط استفاده کنید، چون پسآبی که از دستگاه خارج شده دارای غلظت بسیار زیادی از مواد محلول سمی و غیر سمی مضر است و می‌تواند برای گیاهان، جانوران ،ماهی ها و … کشنده و سمی باشد اما چنانچه قصد استفاده از پسآب برای آبیاری گیاهان گلخانه‌ای آپارتمان خود را دارید باید آن را با مقداری آب شهری مخلوط کرده و سپس استفاده کنید.

در بعضی از سایت‌ها دیده‌ایم که به‌طور اشتباه پیشنهاد می‌کنند دور ریز آب دستگاه تصفیه آب را برای گیاهان یا ماهی‌ها و سایر جانداران استفاده کنید. اما ما اکیدا این کار را به شما توصیه نمی‌کنیم، در حقیقت با مخلوط کردن مقداری آب شهری با پسآب یا دور ریز آب دستگاه تصفیه  آب می‌توانید برای مصارف فوق بکار ببرید اما هیچ‌گاه از پسآب خالص استفاده نکنید. استفاده از پسآب برای مصارف شستشو موجب ایجاد لکه در سطوح می‌گردد. مخصوصا شستشوی خودرو یا کف‌ های سرامیکی و یا پارکت که این مورد را نیز ما به شما توصیه نمی‌کنیم.

اما پسآب یا فاضلاب خارج شده از دستگاه را می‌توانید به عنوان آب سیفون استفاده کنید. البته بد نیست بدانید استفاده از این آب برای سیفون موجب تولید بوی نامطبوع می‌گردد. وجود آلودگی‌های محلول مثل انگل ، نیترات ، نیتریت ، نمک، آلودگی‌های شیمیایی آن هم در غلظت بالا و همگی در یک مکان امکان دارد باعث بروز بعضی از حساسیت‌های پوستی شود. هنگام استفاده مجدد از دور ریز آب تصفیه آب به این نکات توجه کنید.

آیا از پسآب یا دور ریز آب دستگاه تصفیه آب می‌شود برای مصارف دیگر استفاده کرد ؟

چگونه دور ریز آب دستگاه تصفیه آب را کاهش دهیم؟

اگر شما هم قصد دارید میزان دور ریز آب دستگاه تصفیه آب را کاهش دهید؛ کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

خراب بودن دستگاه

خیلی از دستگاه‌های تصفیه آب خراب هستند و مصرف کننده از این خرابی اطلاعی ندارد. یکی از این عیوب که عموما مصرف کننده از آن بی‌اطلاع است، قطع نشدن پساب در هنگام خاموش بودن دستگاه می‌باشد.

چک کنید زمانیکه دستگاه تصفیه آب مخزن را پر می‌کند و خاموش می‌گردد، آب پساب نیز قطع شود . برای این منظور در زمان خاموشی دستگاه، لوله‌ای که پساب را به فاضلاب هدایت می‌کند را بیرون آورده و نگاهی بیندازید و اطمینان حاصل کنید که پساب قطع شده است.

خاموش و روشن شدن پی در پی

یکی دیگر از اشکالات دستگاه که اصولا مصرف کننده از آن بی‌اطلاع است، خاموش و روشن شدن‌های پشت سر هم است بدون اینکه مصرف کننده از دستگاه آبی را برداشت کند .

برای تست این وضعیت باید شیر روی مخزن را ببندید، شیر روی سینک را باز کنید، در این حالت دستگاه شروع به کار کردن می‌کند و مقدار اندکی آب از شیرخروجی خارج می‌گردد ، در این حالت شیر خروجی را ببندید . مشاهده می‌شود که دستگاه در کمتر از 1 دقیقه خاموش می‌گردد. سپس مدتی را در این وضعیت مکث کنید و به دستگاه دقت کنید. دستگاه نباید روشن شود مگر اینکه شیر برداشت را باز کنید.

 تولید بسیار کم آب تصفیه شده

چک کنید که آیا تولید آب دستگاه شما عدد منطقی دارد یا به عبارتی دستگاه با راندمان مناسبی کار می‌کند. شیر مخزن را بسته و شیر روی سینک را باز کنید. یک ظرف 1 لیتری را در زیر آن قرار دهید. این ظرف باید در مدت زمان کمتر از 6 دقیقه پر شده و هرچه این زمان کمتر باشد بهتر است. چنانچه بیشتر از 6 دقیقه به طول انجامید، مقدار تولید آب دستگاه کم است و شما باید عیب آن را تشخیص دهید و رفع کنید.

فیلترهای بی‌کیفیت

در زمان تعویض و خرید فیلتر ممبران توجه کافی داشته باشید و از فیلترهای مرغوب و باکیفیت مطلوب استفاده کنید. فیلترهای مرغوب علاوه بر دارا بودن کیفیت آب خروجی بهتر، بازدهی بالاتری هم دارند و نسبت تولید آب به تولید پساب عدد بهتری است ( فیلتر ممبران قلب دستگاه تصفیه آب می‌باشد.)

تعداد فیلترهای تقلبی و کم کیفیت در بازار بسیار بیشتر از فیلترهای باکیفیت و مرغوب است. فیلترهای مرغوب کمی گرانتر هستند اما ارزشش را دارند.

فشار مناسب پمپ

آیا آب با فشار مناسب به فیلتر ممبران می‌رسد؟ گیج روی دستگاه تصفیه آب را مشاهده نمایید. این گیج فشار آب پمپ شده به ممبران را نشان می‌دهد. این فشار به هیچ عنوان نباید از 50 PSI کمتر باشد چراکه فیلتر ممبران در این فشار بازدهی کمی خواهد داشت و هر چه این فشار بیشتر شود، بازدهی دستگاه هم بیشتر می‌شود.

عوامل موثر بر مقدار دور ریز آب در دستگاه تصفیه آب

  • کیفیت فیلتر ممبران
  • فشار آب ورودی
  • دمای آب ورودی
  • اندازه محدود کنند فاضلاب
  • میزان سختی آب ورودی
  • نوع آلاینده‌های موجود در آب ورودی