Logo 20

سختی گیر رزینی چیست و چه کاربردی دارد ؟

آیا می‌دانید سختی گیر رزینی چیست؟ سختی گیر رزینی یا رسوب گیر آب، یکی از تجهیزات تصفیه آب است. کاربرد سختی‌ گیر رزینی برای حذف یون منیزیم و کلسیم آب و کاهش میزان رسوب گرفتگی است. نقش سختی گیر رزینی در کاهش سختی در آب است. سختی آب به علت وجود املاحی مانند کلسیم و منیزیم است. باید گفت سختی گیر رزینی یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها در دستگاه آب شیرین کن صنعتی است. آب سخت به آبی گفته می‌شود که به دلایل مختلف مانند عبور از لایه های مختلف خاک دارای حجم بالایی از یون هایی مانند کلسیم و منیزیم است. این نمک‌ها و یون‌ها به دلیل افزایش دمای آب به تدریج در دیواره ظروف، لوله‌ها و دیواره‌ها رسوب می‌کنند. علاوه بر این، مصرف آب با سختی بالای 500 ppm می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود و مشکلات زیادی را ایجاد کند.

سختی گیر رزینی چیست و چه کاربردی دارد ؟
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

سختی گیر رزینی با تبادل یونی و جا به جا کردن یون‌ها می‌تواند سختی آب را از بین ببرد و یون‌های سخت و منفی در آب را با اتم سدیم جایگزین کرده و بدین ترتیب باعث کاهش یا از بین رفتن سختی آب می‌شود. در ادامه مطلب میفهمید سختی‌‌ گیر رزینی چیست و چه کاربردی در دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی دارد.

املاحی مانند کلسیم و منیزیم که در آب قابل مشاهده نیستند و به صورت رسوب آهک بر روی سطح شیر می‌ماند. کاربرد سختی گیر رزینی این است که و سختی آب را از بین برده با جریان یافتن آب از میان رزین‌ های کاتیونی یا آنیونی یون‌های سختی آب را همچون کلسیم و منیزیم جذب می‌کند. همانطور که که گفته شد سختی آب نه تنها بر سلامت افراد بلکه بر کیفیت محصولات تولید شده در صنعت نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در نتیجه می‌توان از آن در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از رسوب در دستگاه‌های ارزشمند
  • کاهش سختی و تصفیه آب آشامیدنی
  • جلوگیری از گرفتگی لوله‌ ها
کاربرد دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

فواید دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

از روش‌های رایج سخت‌گیری، استفاده از نرم‌کننده‌های رزینی است. این دستگاه از یک استوانه فلزی تشکیل شده است که ماده رسوب زدا (رزین تبادل یونی) داخل آن قرار می‌گیرد. این رزین‌ها می‌توانند یون‌های سدیم را با یون‌های کلسیم و منیزیم در آب مبادله کرده و جایگزین آن‌ها شوند . راه اندازی، بهره برداری و بارگیری مجدد دستگاه می‌تواند به صورت دستی و نیمه اتوماتیک و یا تمام اتوماتیک انجام شود. نرم کننده‌های رزینی مورد استفاده در تصفیه آب بیشتر به صورت استوانه ای فلزی هستند که ذرات رزین در آن قرار می‌گیرند.
استفاده از سختی گیر رزینی در تصفیه آب و رفع سختی آن در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند ‌ یکی از تفاوت‌ها در نحوه بازسازی و تمیز کردن نرم کننده است. در سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک، فرآیند شستشو که اغلب به صورت بک واش است، بدون نیاز به دخالت اپراتور یا انسان به صورت خودکار انجام می‌گیرد، در مقابل، برای تمیز کردن رزین‌ها در نوع نیمه اتوماتیک نرم کننده، اپراتور این فرآیند را انجام می‌دهد. یکی از مهمترین کاربردهای سختی گیر رزین، نرم کردن رزین در صنایع چرم، نساجی، قالیشویی، صنایع لبنی و غذایی، صنایع نفت و پتروشیمی، بتن ریزی و ساختمان است. حالا در ادامه بهتر است بدانید مزایای سختی گیر رزینی چیست

  • عدم رسوب گرفتگی
  • افزایش سرعت چرخشی آب
  • جلوگیری از بروز آسیب در پوست و مو
  • جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی
  • افزایش طول عمر ماشین آلات برای شستشوهای صنعتی و خانگی
  • حذف سختی آب چاه
  • استفاده در خشکشویی‌ها و رستوران‌های بزرگ

در زمان استفاده از سختی گیر رزینی باید به این موارد توجه نمود که میزان سختی آب در ورودی و خروجی سختی گیر تست گردد و با در نظر گیری عوامل موجود، دستگاه بک واش و رزین احیا شوند. قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی و دستگاه اولترا فیلتراسیون بستگی به نوع ممبران، جنس تجهیزاتی مانند پمپ و جنس لوله‌ها دارد.

فواید دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

اجزاء دستگاه سختی گیر رزینی چیست؟

  • شیر تخلیه
  • شیر آب نمک
  • ورودی آب به دستگاه
  • خروجی آب از دستگاه
  • رزین
  • نازل‌های آب پخش کن
  • لوله شستشوی معکوس
  • مخزن نمک

نحوه کار سختی گیر رزینی چیست؟

گفتیم که سختی گیر رزینی چیست؟ یکی از روش‌های سختی گیر آب هست که ساختار کلی تجزیه کننده‌ها مشابه است و تفاوت فقط در نوع کنترل‌هاست. یک مخزن استوانه ساخته شده از صفحه فولادی است که از داخل و خارج جوش داده شده و دارای حداقل دو دهان برای دسترسی است. در مخزن، یک تخت سیلیس روی آن کف‌های رزین ریخته شده است. بنابراین با توجه به فرآیند انجام شده در نتیجه استفاده از سختی گیر رزینی، کلسیم و منیزیم رزین جدا شده و یون سدیم را می‌گیرد. به منظور تولید یکنواخت آب در قسمت بالا، یک دیفیوزر در دستگاه تعبیه شده است. برای جمع‌آوری آب نرم و توزیع یکنواخت آب معکوس، یک دستگاه آب معکوس برگشت پذیر با صفحه فولادی برای قرار دادن نازل‌ها ارائه می‌شود.
نازل‌های پلاستیکی بر یک صفحه فولادی در یک کابینت سخت شده به تعداد مناسب حداقل 3 در هر اینچ مربع است. زمانی که آب حاوی ترکیبات سولفات کلسیم و منیزیم باشد، از رزین عبور می‌کند. کلسیم و منیزیم جایگزین سدیم با این ماده زمانی که تمام رزین یون سدیم مصرف شد، رزین اشباع شد. با عبور دادن محلول نمک (کلرید سدیم) قابل ترمیم است. اندازه سختی گیرهای به مقدار آب عبوری از واحد زمان (تخلیه) از عامل سخت کننده و مقدار املاح موجود در آب دارد. قدرت هر دو دستگاه به جریان آب، سرعت آب و سخت است.

نحوه کار سختی گیر رزینی چیست؟

معرفی انواع سختی گیر رزینی

آیا می‌دانید انواع سختی گیر رزینی چیست؟ سختی گیرهای رزینی دارای ظرفیت‌های محدود بوده و پیش از آنکه ظرفیت رزین‌ها اشباع شود، باید عملیات احیا سازی یا به عبارتی دیگر BackWash انجام شود. در فرآیند بک واش با استفاده از محلول کلرید سدیم یا همان نمک متبلور، رزین کاتیونی با محلول نمک شستشو داده شده و با بازیافتن خاصیت سختی گیری خود، دوباره احیا می‌شود. سختی گیرهای رزینی با توجه به کاربردشان نوع کارکردشان به سه دسته کلی دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک تقسیم بندی شده است.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter