Logo 20

روش های شستشوی ممبران اسمز معکوس

در ابتدا بهتر است بدانیم دستگاه اسمز معکوس چیست؟ یک نوع دستگاه آب شیرین کن صنعتی است. اسمز معکوس (RO) فرآیندی است که در آن جریان از طریق یک ممبران نیمه تراوا قطع می‌شود و نیروی فشاری بیشتر از فشار اسمزی در جهت مخالف فرآیند اسمز اعمال می‌شود. به این ترتیب می‌توان مواد موجود در آب را از یک طرف ممبران جدا کرده و از طرف دیگر محلول رقیق شده با مواد جامد محلول کم (تراوا) به دست آمد. می‌توان گفت که این یک فیلتر فیزیکی است اما به این دلیل، ممبرانی است که عناصر جامد را در خود نگه می‌دارد. رسوب در ممبران یک پدیده طبیعی در سیستم‌های اسمز معکوس (RO) است. در ادامه مطلب با روش‌های شستشوی ممبران اسمز معکوس آشنا خواهید شد.

روش های شستشوی ممبران اسمز معکوس
قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی کلیک کنید
پاکاب

تشخیص زمان شستشوی ممبران اسمز معکوس

حتما دوست دارید بدانید که زمان شستشوی ممبران اسمز چه موقع است. علائمی که نشان می‌دهد، زمان شستشوی ممبران است به شرح زیر است؛

  • زمانی که جریان ورودی 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.
  • زمانی که اختلاف فشار از 10 تا 15 درصد افزایش می.یابد، فشار از فشار در جریان تغذیه منهای فشار در جریان مصرف می‌شود.
  • زمانی که نمک‌ها بین 1 تا 2 درصد کاهش می‌یابد (این با جریان‌های خوراک و نفوذ و با کل نمک‌های حل شده در هر دو مقدار می‌شود).
  • مدت زمان قابل قبول برای شستشوی ممبران اسمز معکوس بین 3 تا 12 ماه است.

مواد شیمیایی پاک کننده ممبران برای از بین بردن سرسخت‌ترین رسوب‌ها بسیار موثر هستند. مواد شیمیایی پاک کننده ممبران برای انواع سیستم‌های ممبران RO، از سیستم‌های مورد استفاده در برنامه‌های غذایی و آشامیدنی گرفته تا کاربردهای مجدد آب، فرموله شده اند. نتیجه شستشوی ممبران اسمز به همان اندازه که به کیفیت مواد شیمیایی تمیز کننده بستگی دارد به روش کار نیز بستگی دارد. با این حال، به دلیل محدودیت‌هایی که در طراحی سیستم Clean-In-Place (CIP) وجود دارد، یک رویه بهینه همیشه امکان‌پذیر نیست. AWC می‌تواند توصیه‌هایی در مورد طراحی سیستم CIP ارائه دهد و می‌تواند در مورد بهترین شیوه‌ها و رویه‌ها برای بهبود نتایج شستشوی ممبران اسمز RO و کاهش فراوانی CIP‌ها، آموزش دهد. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی و دستگاه اولترا فیلتراسیون با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تشخیص زمان شستشوی ممبران اسمز معکوس

چگونه ممبران اسمزمعکوس را تمیز می‌کنیم؟

آلودگی ممبران اسمز معکوس یک عامل مهم در کارایی و عمر مفید یک سیستم اسمز معکوس و دستگاه آب شیرین کن صنعتی است. عمر مفید ممبران‌ها به طور کلی حدود 2 تا 3 سال است و پس از 3 سال دور ریخته شده و جایگزین می‌شوند (هزینه جایگزینی یک ممبران جدید با شستشوی آن می‌تواند تأثیر خوبی باشد).

روش شستشوی ممبران اسمز معکوس

یکی از روش‌های شستشوی ممبران اسمزمعکوس است که مخفف سه کلمه Cleaning in Place بوده و به معنی شستشو در محل است. سیستم CIP یک روش شستشوی سطوح داخلی لوله‌ها، مجراها، تجهیزات فرآوری، فیلترها و اتصالات مرتبط در کارخانجات است. در این روش نیازی به جداسازی بخش‌های دستگاه نیست. معمولا، انواع مختلفی از سیستم‌های CIP وجود دارد که میزان سود و اسید cip آن با هم تفاوت دارد. اما به طور کلی روش تمیز کردن ممبران اسمز معکوس به این شکل است؛

  • استفاده از آب با فشار بالا
  • تمیز کردن با مواد قلیایی
  • شستشو با آب
  • تمیز کردن با مواد اسیدی
  • آبکشی نهایی ممبران با آب سرد

روش شستشوی ممبران اسمز معکوس

شستشوی ممبران اسمز معکوس با ضد رسوب

از دیگر روش‌های شستشوی ممبران اسمز معکوس ، آنتی اسکالانت است. آنتی اسکالانت از مهمترین مواد ضد رسوبی است که شستشوی مرتب اسمز معکوس با این ماده، تا حد زیادی از تشکیل رسوب بر روی ممبران جلوگیری می‌کند. پایه این مواد از فسفاته و پلیمر است که می‌توانند از ایجاد رسوب‌های سولفات استرونیوم (SrSO₄)، سولفات باریوم (BaSO₄)، کربنات کلسیم (CaCO₃) و سولفات کلسیم (CaSO₄) و همچنین رسوبات سیلیکا (SiO₂) روی ممبران در دستگاه‌ تصفیه آب صنعتی جلوگیری شود.
مواد شوینده و ضد رسوب ممبران اسمز که در گروه آنتی اسکالانت‌ها است را باید در گروه‌های مختلف اسیدی، قلیایی و خنثی دسته‌بندی کرد که هر کدام از آنها از تجمع رسوبات متعددی جلوگیری می‌کنند. نکته‌ای که حتما باید به آن توجه کنید این است که شستشوی ممبران اسمز معکوس با مواد ضد رسوب بدون کیفیت می‌تواند به سطح ممبران آسیب جدی وارد کند. بنابراین هنگام انتخاب و خرید به این نکته توجه کنید.

نکاتی برای شستشوی ممبران اسمز معکوس

  • نکاتی برای شستشوی ممبران اسمز معکوسمخزن را با حجم آب لازم برای اندازه و تعداد ممبران پر کنید. از آب نفوذ کرده استفاده کنید.
  • ماده تمیز کننده برای شستشوی ممبران اسمز معکوس را طبق دستورالعمل اضافه کنید. برای اطمینان از اینکه محلول کاملا همگن است، از یک همزن مکانیکی یا چرخش مجدد در مخزن استفاده کنید. برای جلوگیری از واکنش‌هایی که می‌توانید شما را به خطر بیندازد، همیشه ماده پاک کننده را به آب اضافه کنید.
  • در صورت امکان، محلول را بدون تجاوز از 40 درجه سانتیگراد گرم کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید. با محدودیت‌های دقیق ممبران را بررسی کنید.
  • در حالی که شیر کاملا باز است، محلول تمیز کننده را معرفی کنید. با این هدف که سرعت ورود محلول بلندی باشد، سرعت تغذیه را با یک شیر در محل مایع پمپ تنظیم کنید. به مدت 30 تا 60 دقیقه دوباره چرخش کنید.
  • PH و فشار را حداقل 15 دقیقه در ورودی و خروجی غشا کنترل کنید. توصیه می‌شود این اطلاعات را در گزارش نگهداری تجهیزات نگهداری کنید.
  • زمانی که بیش از حد است، توصیه می‌شود که غشاها را در محلول تمیز کننده غرق کرده و برای مدت زمان لازم نگه دارید که می‌توانید بین 45 دقیقه تا 8 ساعت تغییر کند. با توجه به اینکه محلول بسیار تهاجمی است و قرار گرفتن در طول مدت می‌تواند به ممبران آسیب برساند.
  • برای ارسال، از آب نفوذ کرده یا نرم شده با فشار کم استفاده کنید و به سیستم مناسبی بپردازید. یک راه حل برای تعیین زمان توقف، استفاده از TDS متر است.
  • برای بازگرداندن RO به سرویس، ابتدا شیر دفع را به حالت عادی برگردانید، راه اندازی کنید و کیفیت آب را کنترل کنید. طبیعی است که مدتی طول بکشد تا کیفیت آب تراوش شود تثبیت شود.
  • اگر حتی پس از تمیز کردن، کیفیت یا جریان مورد انتظار سیستم را به دست نیاوردید، باید با یک متخصص تماس بگیرید‌.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter