Logo 20

بررسی علت بوی بد در آب

طعم و بوی بد آب عموما یک مشکل کم خطر برای سلامتی در آب‎های آشامیدنی است. اما این پدیده امکان دارد نشانگر وجود بعضی مشکلات جدی‌تر در منابع تامین آب شهری و یا در خطوط انتقال باشد که احتمالا نیازمند اقدام سریع در این خصوص است. مهم است تا با شناسایی منبع ایجاد طعم و بوی نامطبوع در آب و رفع آن بتوانیم از آب آشامیدنی با کیفیت و تمیز بهره مند گردیم. یکی از مناسب‎ترین روش‎های بررسی علت بوی بد در آب ، مقابله و حذف طعم و بوی نامطلوب آن، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی است.

بررسی علت بوی بد در آب

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

smelly water
دستگاه آب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

بوی گوگرد

معمولا به خاطر وجود باکتری سولفور و یا سولفید هیدروژن بوی گوگرد و یا تخم مرغ گندیده در آب به مشام می‌رسد. اگرچه این بو به خودی خود اصولا خطرناک نیست، اما نشان‎دهنده وجود مقدار بالای آلودگی و یا مواد شیمیایی در آب است. معمولاً باکتری سولفور در نقاطی مثل چاه‎های عمیق آب و یا در مسیرهای لوله کشی آب که اکسیژن اندکی دارند، زندگی کرده و با تغذیه کردن از مواد آلی فاسد، گاز سولفید هیدروژن تولید می‎کند که علت بوی بد در آب است. در صورت شناسایی وجود چنین مشکلی در مسیر جریان آب، خوب است مسیری برای تهویه گاز سولفید هیدروژن ایجاد گردد تا این گاز تنها از شیر آب خارج نشود. باکتری سولفور معمولا در آب‎های زیرزمینی وجود دارد و برای سلامتی انسان، مضر نیست.

برای بدست آوردن اطلاعات راجع یه دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.  قیمت دستگاه RO صنعتی نیز در میان محصولات موجود است. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دستگاه اولترا فیلتراسیون و دستگاه تصفیه آب صنعتی به سایت پاکاب مراجعه کنید.

بوی گوگرد

همه چیز درباره علت بوی بد در آب

بوی فاضلاب

آب احتمال دارد بخاطر باکتری‎هایی که از طریق غذا، صابون و یا سایر مواد وارد چاه فاضلاب می‎شود، بوی فاضلاب دهد. این مواد در فاضلاب سینک منجر به تولید گازهای سنگینی می‎شوند که علت بوی بد در آب است و با باز شدن شیر آب، به صورت خودکار از چاه سینک خارج شده  و به سمت بالا روانه می‎شوند. در این صورت شما زمانیکه آب را بو می‎کنید، احساس می‎کنید که این بو مربوط به خود آب می‎باشد!

در بعضی موارد دیگر، بوی فاضلاب تنها از شیر آب گرم به مشام می‎رسد. در این حالت، این بو بخاطر حضور نوعی ویژه از باکتری‎ها می‎باشد که در هیتر آب گرم رشد می‎کنند. این باکتری‎ها اصولا در زمانی که هیتر در دمای پایین کار می‎کند و یا برای مدتی خاموش است، فعالیت بیشتری از خود دارند.

طعم نمک

 اگر بعد از خوردن آب، احساس طعم شوری در دهان خود داشتید، علت آن وجود یون‎های کلر و یا سولفات در آب ورودی منزل شما است. بسیاری از کسانی که در مناطق ساحلی زندگی می‎کنند، این تجربه  را دارند. چراکه در این مکان‎ها، امکان ورورد آب دریا به منبع تولید آب شرب منازل وجود دارد و علت بوی بد در آب است.

نمک‎های سولفات مثل سولفات منیزیم و سولفات سدیم هم امکان ایجاد مزه شوری در آب را دارند. این نمک‎ها بطور طبیعی در بعضی از انواع خاک‎ها و سنگ‎ها وجود دارند. هنگامی که آب‎های زیرزمینی و یا آب باران از این سطوح جریان پیدا می‎کنند، امکان نفوذ این نمک‎ها به منبع آب، افزایش می‎یابد.

طعم نمک

طعم شیرینی

احساس طعم شیرینی بعد از خوردن آب، می‎تواند به خاطر وجود فلزاتی مثل کلسیم و یا آهن و یا عدم تعادل قلیائیت و میزان PH آب باشد. اگر علت مزه شیرین آب، به یون‎های فلزی فوق برنگردد، اشکال از سیستم لوله کشی است. لوله‎ های فلزی، هم نو و هم کهنه، می‎توانند دلیل ایجاد مزه شور و یا شیرین در آب و همینطور علت بوی بد در آب باشند. برای کاهش این ایراد، توصیه می‎شود که ابتدا چند ثانیه آب را باز بگذاریم و پس از آن، لیوان آب خود را برای نوشیدن پر کنیم.

بوی ماهی

منشأ ایجاد بوی ماهی در آب می تواند بخاطر وجود آلایندهای گوناگونی باشد. باریم، یک عنصر فلزی است که در بعضی سنگ‎های معدنی وجود داشته و می‎تواند به درون آب چاه‎ها و لوله ها نفوذ کند و “علت بوی بد در آب” است. همچنین کادمیم، می‎تواند از راه فاضلاب‎های صنعتی و یا کودهای شیمیایی به داخل لوله ‎های آب نفود کند. ترکیب کلر که در اکثر تأسیسات تصفیه آب مورد استفاده قرار می‎گیرد و آمونیاک که باعث تشکیل کلرامین می‎شود نیز از جمله دلایل ایجاد بوی نامطبوع است.

بوی وایتکس

خوب است بدانید آب در تصفیه خانه‌های شهری توسط کلر ضدعفونی می‎گردد، که ممکن است در صورت استفاده زیاد از این ماده، آب منزل بویی مثل وایتکس و یا آب استخر را بدهد و علت بوی بد در آب است. در تصفیه خانه ‎های شهری، مقداری کلر به آب اضافه می‎شود تا منجر به از بین رفتن باکتری و ویروس موجود در آب شود. این کلر بکاررفته، معمولا در آب تا رسیدن به نقطه مصرف در منزل باقی می‎ماند.

برای حداکثر مقدار کلر موجود در آب شهری توسط استانداردهای مختلف محدودیت‎هایی وجود دارد که معمول‎ترین آنها مقدار حداکثر مجاز 4 میلی‎گرم در لیتر می‏باشد. البته حتی موقعی که مقدار کلر در آب کمی از 1 میلیگرم در لیتر هم بیشتر باشد، احتمال استشمام بوی وایتکس وجود خواهد داشت. هنگامی‎که بوی کلر یا وایتکس در آب خیلی زیاد باشد، ممکن است در تصفیه خانه میزان بیشتری کلر استفاده شده باشد تا زمان ماندگاری آن  برای نقاط مصرف دوردست، بیشتر باشد. میزان بوی کلر در این وضعیت، بستگی به فاصله نقطه مصرف تا تصفیه خانه شهری دارد. 

بوی کپک

وجود جلبک در منشاء آب، احتمالا علت بوی بد در آب است. همینطور برای مصرف کنندگان آب شهری، نفوذ آلاینده‎ها و ذرات به آب در مسیر انتقال می‎تواند از دلایل به وجود آمدن این طعم و بو شود. تجزیه مواد آلی در منشاء اصلی آب در طول زمان نیز احتمال  بوجود آمدن بوی خاک در آب می‎شود. همچنین، آب دارای خاصیت خورندگی می‎باشد، که می‎تواند باعث خوردگی در لوله‎های مسیر آب و وارد شدن موادی مثل مس، آهن و یا حتی سرب وارد آب شود که این مواد نیز اثر نامطلوبی روی طعم و بوی آب خواهند داشت.

طعم فلز

اگر آب، طعم و بوی فلزی دارد، ممکن است به دلیل خورندگی آب و یا نفوذ مواد فلزی به آب در منبع و یا در مسیر انتقال آب باشد. املاح فلزی متداول نفوذ کننده در آب عموما شامل موادی مثل آهن، منگنز، روی و مس هستند. وجود آهن و این املاح فلزی امکان دارد به دلیل کهنگی لوله ‎های آهنی و یا در صورت استفاده از آب چاه، وجود املاح فلزی زیاد در آب چاه باشد که علت بوی بد در آب هستند.

طعم فلز

طعم خاک و کثیفی

اگر آب، طعم و بوی خاک گیاه را داشته باشد، احتمال دارد به دلیل نفوذ ژئوسمین (geosmin) و یا جلبک در آب باشد. این مواد معمولاً در ماه‎های فصل تابستان روی سطوح آب مثل دریاچه و یا مخزن آب شروع به تولید و رشد می‎کنند. هرچند این مواد سمی نیستند، اما در صورت نفوذ به آب آشامیدنی منجر به وجود آمدن مزه خاک در آب می‎شوند.