Logo 20

روش های عیب یابی دستگاه های سختی گیر رزینی

دستگاه‌های سختی گیر رزینی، با وجود ظاهر ساده خود، نیاز به نگهداری و توجه دارند که عدم رعایت آن می‌تواند باعث مشکل در آن شود. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نگهداری آشنایی با عیب یابی دستگاه‌ های سخت گیر رزینی است. برای حذف سختی آب که شامل کلسیم، منیزیم و برخی کاتیونهای فلزی موجود درون آب سخت است از سختی گیر رزینی استفاده میکنیم. آب سخت دارای منیزیم و کلسیم بسیار بالا است و بنابراین هر روز مشکلات زیادی را همراه دارد. وجود این مواد شیمیایی در آبی که برای شستن لباس‌ها یا حمام استفاده می‌شود، نه تنها عمر لوازم شما را تا 50 درصد کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود لباس‌های شما رنگ پریده شود و روی پوست و موی شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی عیب یابی دستگاه های سختی گیر رزینی خواهیم پرداخت.

روش های عیب یابی دستگاه های سختی گیر رزینی
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

مزایای دستگاه سختی گیر رزینی

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به یک دستگاه سختی گیر رزینی نیاز دارید، در مورد سختی آب خانه خود اطلاعاتی کسب کنید. از دستگاه سختی‌ گیر رزینی، همچنین در صنایع غذایی، نساجی و رنگرزی، چرم سازی، شستشو، دستگاه‌های حرارتی و برودتی، ساخت بتن استفاده می‌شود. آب نرم که دستگاه سختی گیر رزینی مزایای زیادی دارد که باعث عمر زیاد لوله کشی در ساختمان، کف کردن بیشتر صابون و مواد شوینده است. در ادامه مطلب با روش‌های عیب‌ یابی دستگاه‌ های سختی گیر رزینی آشنا خواهید شد.

  • از تجمع مواد معدنی (رسوب) در داخل لوله‌ها، وسایل و آبگرمکن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • باعث افزایش عمر لوازم خانگی می‌شود.
  • باعث کاهش لکه‌های معدنی روی ظروف شیشه ای می‌شود.
  • از تشکیل لایه‌های صابونی روی سینک‌ها، وان حمام و ماشین‌های لباسشویی جلوگیری میکند.
مزایای دستگاه سختی گیر رزینی

همه چیز درباره عیب یابی دستگاه های سختی گیر رزینی

چند نکته را باید در عیب یابی دستگاه‌ های سختی گیر رزینی رعایت کنید. بهتر است دستگاه را در نزدیک به مجرای فاضلاب قرار دهید و فضای لازم در اطراف دستگاه سختی گیر رزینی برای انجام تعمیرات را لحاظ کنید. همچنین حتما منبع نمک باید به مخزن سختی گیر کاملا نزدیک باشد و دستگاه سختی گیر رزینی باید از منابع تولید حرارتی بالا، مانند دیگ‌ های حرارتی فاصله کافی داشته باشد. دستگاه سختی گیر را از  تابش زیاد نور خوررشید دور کنید و دمای فضا باید تقریبا بین 1 تا 45 درجه سانتی گراد باشد. همچنین شیر دستگاه سختی گیر رزینی باید ارتفاع مجرای فاضلاب بازار باشد و فاصله مناسبی بین سختی گیر و خروجی فاضلاب باشد. برای اتصال  دستگاه سختی گیر رزینی به فاضلاب، باید از یک تکه شیلنگ لاستیکی کمک بگیرید.

در کنار دستگاه سختی گیر رزینی به یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه تصفیه آب صنعتی نیاز است.

دستگاه RO صنعتی هم دستگاهی مهم در فرآیند تصفیه است. برای اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت دستگاه RO صنعتی و دستگاه اولترا فیلتراسیون با کارشناسان ما تماس بگیرید. پاکاب ارائه دهنده بهترین دستگاه RO صنعتی بازار می‌باشد.

عیب‌های متداول دستگاه سختی‌ گیر رزینی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عیب‌ یابی دستگاه‌ های سختی‌ گیر رزینی می‌پردازیم: 

 اگر منبع آب شما کدر است، ممکن است رزین موجود در نرم کننده را با گل و خاک رس مسدود کند. شستشوی معکوس معمولا این مشکل را در دستگاه‌های سختی گیر رزینی حل کند. همچنین با  اضافه کردن فیلتر رسوب قبل از نرم کننده نیز مفید است.

رسوب آهن یا منگنز : آهن یا منگنزی که در معرض هوا یا کلر قرار گرفته است می‌تواند رزین را مسدود کرده و از کارکرد آن جلوگیری کند. این به عنوان رسوب شناخته می‌شود.  اگر رزین رسوب کرد، پاک کننده‌های تجاری در دسترس هستند. 

باکتری‌ها و قارچ‌ها : اگر منبع آب شما قبل از نرم شدن ضد عفونی نشود، باکتری‌ها و قارچ ها به طور بالقوه می توانند روی سطح رشد کنند. این می‌تواند اثربخشی نرم کننده شما را کاهش می‌دهد.

عدم انجام احیا در زمان مناسب؛  علت این امر را باید در اتصال برق به دستگاه بررسی کنیم. دیگر موارد ممکن در این مشکل تنظیم اشتباه سیکل احیا، خرابی کنترلر، خرابی موتور، خرابی ترانس است. برای رفع این مشکل باید از اتصال دستگاه به برق مطمئن شوید. 

عیب‌های متداول دستگاه سختی‌ گیر رزینی

تولید آب با سختی بالا؛ علل این مشکل می‌‌تواند یک عیب‌ یابی دستگاه‌ های سختی‌ گیر رزینی باشد؛ نبود نمک در مخزن دستگاه سختی‌ گیر رزینی، مسدود بودن داخل انژکتور، عدم ورود آب کافی به مخزن محلول آب و نمک، وجود نشتی در داخل شیر کنترلی،  نادرست بودن زمان بندی احیا، ناکافی بودن حجم رزین، کیفیت خیلی پایین آب ورودی، مسدود بودن در توربین شیر کنترلی، وجود پدیده Channeling، برای رفع این مشکل با اضافه کردن نمک در مخزن محلول آب و نمک به طوری که نمک بالاتر از آب قرار بگیرد، تعویض و تمیز کردن انژکتور، بررسی زمان پر شدن مخزن محلول آب و نمک، تعویض بدنه شیر کنترلی، برنامه ریزی صحیح سیکل احیا روی شیر کنترلی، اضافه کردن رزین داخل مخزن FRP و مطمئن شدن از عدم خروج رزین از دستگاه،  کم کردن آب ورودی به دستگاه، نظافت و تعویض توربین شیر کنترلی و بررسی دبی خط در صورت بالا و یا پایین بودن آن می‌تواند این مشکل را حل کند.

مشکل دیگر در “عیب یابی دستگاه‌ های سختی‌ گیر رزینی” ، عدم مکش محلول آب و نمک به وسیله دستگاه سختی گیر رزینی است ؛ برای عیب یابی دستگاه‌های سختی گیر رزینی باید فشار خط را اندازه بگیرید. علل این مشکل می‌تواند؛ پایین بودن فشار خط، بسته بودن مسیر محلول آب و نمک،  نشتی داشتن در مسیر محلول آب و نمک، وجود نشتی داخل شیر کنترلی، بسته بودن مسیر تخلیه است. برای رفع این اشکال با تمیز کردن مسیر محلول آب و نمک، جایگزین کردن مسیر محلول آب و نمک، تمیز کردن و یا تعویض قطعات سختی‌ گیر، تعویض کردن بدنه شیر کنترلی، نظافت مسیر خط تخلیه، افزایش فشار خط را بررسی کنیم.

یکی از روش‌های تعمیر سختی‌ گیر رزینی مربوط به کم شدن ظرفیت سختی گیری دستگاه است. علت این امر عدم احیا و یا احیای نامناسب دستگاه سختی است.علت این مشکل می‌تواند این موارد باشد؛ ایجاد رسوب در بستر رزین،ذعدم تنظیم غلطت مناسب نمک، نامناسب بودن تنظیمات دستگاه، کاهش کیفیت (افزایش سختی) آب ورودی، گیر کردن توربین فلومتر شیر کنترلی، غلطت پایین محلول آب و نمک و یا مقدار کم آن، توزیع نامناسب آب و یا پدیده Channeling (عدم یکنواختی بستر رزین)،  نشتی داشتن در شیر کنترلی، کاهش رزین و احیای درست مطابق شرایط عملکردی دستگاه، افزایش دبی و زمان بک واش، شستشوی رزین و یا تعویض رزین، تنظیم مجدد زمان مکش محلول آب و نمک، تنظیم مجدد شیر کنترلی بر اساس تست سختی آب خروجی، باز کردن فلومتر و تمیز کردن آن و یا تعویض فلومتر شیر است.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید. برای تصفیه آب آشامیدنی، فیلتر‌ های گوناگونی در بازار وجود دارد که با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا شدید. انواع فیلتر های تصفیه آب صنعتی شامل مراحل فیزیکی و شیمیایی است که در تصفیه خانه‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما با خرید یک دستگاه تصفیه آب می‌توانید در بهبود سلامت پوست، مو، زیبایی و بدن خود تلاش کنید.