Logo 20

فیلتر شنی چیست و چه انواعی دارد؟

امروزه واحدهای تصفیه آب از انواع لوازم جانبی برای بهتر تصفیه کردن این نوشیدنی بهره می‌گیرند که یکی از انواع این لوازم فیلتر شنی است. اما فیلتر شنی چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟ در این مطلب قصد داریم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و به صورت اختصاصی به معرفی این فیلتر بپردازیم پس برای پی بردن به سوال فیلتر سنتی چیست و به چه کار می آید تا پایان مقاله با ما همراه باشید. همراه ما باشید.

فیلتر شنی چیست و چه انواعی دارد؟

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

فیلتر شنی چیست؟​ فیلتر شنی چگونه کار می کند؟
دستگاه اب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

فیلتر شنی چیست؟

فیلترهای شنی فناوری هستند که تقریبا 200 سال پیش توسعه یافتند و به شدت در فیلتراسیون استخر اعمال می‌شوند. دسته های مختلفی از فیلترهای شنی وجود دارد. به طور کلی، فیلترهای شنی با سیالات روان به سمت پایین کار می‌کنند و یا توسط فشار یا گرانش هدایت می‌شوند.

فیلتر شنی چیست؟ فیلتر شنی مخزن بزرگی است که از فایبرگلاس، فلز یا بتن ساخته شده. در این مخزن یک بستر ضخیم از ماسه درجه یک با لبه های تیز وجود دارد. آب کثیف استخر از طریق یک لوله ورودی در طی فیلتراسیون و در دستگاه اولترا فیلتراسیون آب به فیلتر شنی پمپ می‌شود.

فشار یا گرانش آب را از طریق شن و ماسه به سمت پایین هدایت می‌کند، در حالی که ذرات ماسه خاک، زباله و ذرات را تا 10-50 میکرون حفظ می‌کنند. از آنجایی که این ساختار منافذ نسبتا بزرگی دارد، فیلترهای شنی ممکن است به مواد شیمیایی لخته ساز، کلر و تصفیه شیمیایی برای ارائه ضدعفونی کافی برای حذف باکتری ها و موجودات بیماری زا مختلف وابسته باشند.

همانطور که فیلتر شنی کار می‌کند، خاک، زباله و ذرات در ماسه جمع می شوند و در نهایت جریان آب را کاهش می‌دهند. برای بازگرداندن جریان آب، فیلتر شستشوی معکوس می‌شود. فیلتر شنی راه حلی است که هم موثر و هم ارزان می‌لاشد.

فیلتر شنی چیست؟​

فیلتر شنی چگونه کار می کند؟

در پاسخ به سوال “فیلتر شنی چیست” باید گفت فیلترشنی به گونه‌ای کار می‌کند که آب از بالا به پایین در بستر شنی جریان یابد و از ماسه با اندازه ذرات معین استفاده شود. اندازه ذرات ماسه بستگی به چیزی دارد که مردم می‌خواهند از آب حذف کنند، اغلب دیده می شود که از لایه های مختلف با اندازه ذرات مختلف برای حذف ذرات شناور مختلف استفاده می‌شود.
در بستر ماسه یک لایه متخلخل وجود دارد که عملکرد فیلتر را تضمین می‌کند. فرآیندهای مختلف فیزیکی و بیولوژیکی نیز می‌تواند در فیلتر شنی انجام شود که باعث حذف حتی بیشتر اجزا می‌شود. ذرات حذف شده در لایه بالایی یک فیلتر شنی جمع می‌شوند و پس از انقضای زمان، فشار بیشتری برای عبور آب از فیلتر شنی لازم است.
برای جلوگیری از گرفتگی فیلتر، پس از مدتی فیلتر شنی را شستشوی معکوس انجام می‌دهیم. ، به این ترتیب ذرات حذف شده خارج می‌شوند و فیلتر می‌تواند دوباره استفاده شود. این شستشوی معکوس با معکوس کردن جهت جریان آب انجام می‌شود. می‌توانید از این فیلتر در دستگاه تصفیه آب صنعتی و یا اسمز معکوس استفاده کنید. توصیه می‌شود قبل از خرید این دستگاه به عنوان مثال قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی را از منابع مورد اطمینان مشاهده کنید تا با اطلاعات کامل وارد بازار خرید شوید.

چه تفاوت هایی بین فیلتراسیون شنی سریع و آهسته وجود دارد؟

تفاوت بین فیلتر شنی سریع و آهسته در این است که با فیلتر شنی آهسته، علاوه بر روش مکانیکی حذف، مواد آلی بیولوژیکی نیز تجزیه می‌شود. این موضوع به این دلیل است که زیست توده در فیلتر وجود دارد. شما نمی‌توانید یک فیلتر شنی آهسته را شستشوی معکوس کنید زیرا پس از آن زیست توده را از فیلتر خارج می‌کنید و سپس اثر بیولوژیکی خود را از دست می‌دهد. اما در دستگاه صنعتی RO چون در مقادیر بالا نیاز به تصفیه داریم سرعت بالا نیاز داریم که قیمت دستگاه RO از نظری به صرفه تر است.

چه تفاوت هایی بین فیلتراسیون شنی سریع و آهسته وجود دارد؟​

مزایای فیلتر شنی چیست؟

استفاده از فیلتر شنی می‌تواند مزایای بسیاری را در دستگاه آب شیرین کن صنعتی با خود به همراه داشته باشد که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. این مزایای عبارت‌اند از:
• با استفاده از این وسیله ذرات شناور مختلف را می‌توان حذف کرد
• همچنین دیفریزاسیون، دگمیزاسیون و آمونیاک را نیز می‌توان با فیلتر شنی حذف کرد
• استفاده از آن به کاهش تک یاخته‌ها و باکتری‌ها منجر می‌شود.
• استفاده از این محصول بسیار راحت است و خیلی کم احتیاج به تعمیر و یا نگهداری با دقت بالا دارد.
• به حذف موثر مواد می‌پردازد و طول عمر طولانی دارد.

معایب فیلتر شنی چیست؟

در کنار این موضوع که فیلتر شنی دارای مزایای بسیاری است، می‌توان گفت که استفاده از این محصول دارای معایبی نیز می‌تواند باشد. در این قسمت به معرفی معایب آن می‌پردازیم. این موارد عبارت‌اند از:
• آب دفع شده باید تصفیه شود (هزینه اضافی را با خود به همراه دارد).
• فیلتر شنی در برابر ویروس‌ها خیلی موثر نیست.
• فیلترها مسدود می‌شوند (عیب عمده فیلتراسیون شن و ماسه آهسته).
• گرد و غبار ریز موجود در آب توسط این فیلتراسیون از بین نمی‌روند.
• وزن ارتفاع فیلترها حمل و نقل را دشوار می‌کند.

چه چیزهایی را می توان با فیلتر شنی حذف کرد؟

فیلتر شنی می‌تواند مواردی هم‌چون: ذرات جامد، لجن، حشرات، دانه‌ها، ذرات آهن رسوب‌شده و منگنز و به دلیل فرآیند فیزیکی و بیولوژیکی موجود در فیلتر، تک یاخته‌ها و باکتری‌های مختلف را نیز می‌توان کاهش داد. به عنوان مثال از آب های سطحی، آب خنک کننده، فاضلاب، آب فرآیند، آب استخر شنا و آب آشامیدنی حذف می‌شود.

دستگاه های صنعتی آب شیرین کن

یکی دیگر ازمواردی که در آن فیلتر شنی استفاده می شود دستگاه آب شیرین کن کشاورزی است که نقش مهمی در محصولات کشاورزی دارد . از جمله قیمت دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز در این جا قابل بحث است اما با توجه به سلامت محصول کاملا مناسب و به صرفه است . رای اطلاع از لیست قیمت آب شیرین کن کشاورزی همکاران ما در مجموعه پاکاب همراه شما هستند

تفاوت فیلترهای کارتریج استخر با فیلترهای شنی در چیست؟

فیلترهای کارتریج استخر بسیار ساده تر (و جمع و جورتر!) از فیلترهای شنی استخر هستند. فیلترهای کارتریج از کارتریج های فیلتری استفاده می‌کنند که از پارچ‌های مصنوعی ساخته شده‌اند که به یک قاب یا هسته پلاستیکی متصل شده‌اند.

فیلترهای کارتریج می توانند ذرات تا اندازه 10 میکرون را به دام بیاندازند، به این معنی که در مقایسه با فیلتر شنی، آب شفاف‌تری خواهید داشت. نقطه ضعف این محصول در مقایسه با فیلتر شنی این است که از آنجایی که مواد بیشتری را می گیرد، پس تمیز کردن بیشتری لازم است.

برای تمیز کردن کارتریج فیلتر، باید آن را از محفظه خارج کرده و با شلنگ باغبانی آن را بشویید. مواقعی وجود دارد که خود کارتریج ممکن است توسط گرد و غبار یا سایر موارد مسدود شود و اگر اینطور باشد، باید از یک پاک کننده مخصوص مانند پاک کننده فیلتر زودیاک استفاده کنید و بگذارید تا یک شب خوب خیس بخورد تا از بین بروند و سپس به پاک کردن آن‌ها بپردازید.

معرفی انواع فیلترهای شنی

به صورت کلی، فیلترهای شنی به سه دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. در این قسمت به معرفی این سه دسته می‌پردازنیم.

فیلتر شنی سریع یا فیلتر گرانشی

فیلتر گرانشی سریع یا فیلتر شنی سریع نوعی فیلتر است که در دستگاه RO صنعتی استفاده می‌شود. این فیلتر معمولا در تاسیسات آب آشامیدنی شهری به عنوان بخشی از یک سیستم تصفیه چند مرحله‌ای نیز کاربرد دارد.

فیلترهای شنی آهسته

فیلترهای شنی آهسته در سیستم تصفیه آب برای تصفیه آب خام به هنگام تولید یک محصول قابل شرب استفاده می‌شود. آنها معمولاً 1-2 متر عمق دارند، می‌توانند در مقطع مستطیلی یا استوانه‌ای باشند و عمدتا برای تصفیه آب‌های سطحی استفاده می‌شوند

فیلترهای شنی جریان رو به بالا

همانطور که آب تصفیه نشده به مخزن ذخیره در بالای فیلتر ریخته می‌شود، از لوله پلاستیکی پایین و به پایه فیلتر می‌ریزد. آب موجود در مخزن ذخیره، آب را از طریق رسانه فیلتر به سمت بالا می‌راند و از لوله تحویل در بالای آن خارج می‌شود. فیلتر ذرات معلق را در سه بستر فیلتر متشکل از ماسه ریز و زغال چوب خرد شده به دام می‌اندازد.
بستر چهارم متشکل از شن در کف فیلتر قرار می‌گیرد تا آب ورودی به طور یکنواخت در سطح پایه پخش شود. فیلتر همان حجم آبی را که در مخزن ذخیره ریخته می‌شود، تحویل می‌دهد. حداکثر ظرفیت توصیه شده روزانه تقریباً 40 لیتر در روز است. به این فیلتر، فیلترهای شنی جریان رو به بالا می‌گویند.

معرفی انواع فیلترهای شنی​

کلام آخر

در این مطلب به مسئله فیلتر شنی چیست در دستگاه اولترا فیلتراسیون و دیگر موارد اشاره کردیم. شما می‌توانید به راحتی با مطالعه این مطلب به صورت اختصاصی با سازوکار این فیلتر آشنا شده و اطلاعات بسیار خوبی از انواع آن نیز به دست آورید. وجود این فیلتر در صنعت تصفیه آب بسیار ضروری است. 

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter