تماس جهت مشاوره

۰۲۱-۴۴۰۹۳۶۷۶

تماس جهت مشاوره

۰۲۱-۴۴۰۹۳۶۷۶

فیلتر پست کربن چیست و چه کاربردی دارد؟

مصریان باستان جز اولین کسانی بود که به قدرت سم زدایی کربن پی بردند فیلتر‌های کربن تمام موادی را که باعث آلودگی آب آشامیدنی می‌شوند از بین می‌برند معمولا از فیلتر‌های کربن برای تصفیه آب استفاده می‌شود با این کار تمام مواد شیمیایی و ترکیبات آلی ناخواسته مانند مواد کلر دار، آفت کش‌ها سایر مواد دیگر که ممکن است در آب وجود داشته باشد و باعث آلودگی آب شوند را تصفیه می‌کند همچنین در از بین بردن بو‌های نامطبوع از آب نیز موفق عمل می‌کند در واقع با عبور دادن آب از فیلتر پست کربن ، تمام ناخالصی‌های آب از بین می‌رود.

فیلتر پست کربن چیست و چه کاربردی دارد؟
دستگاه اولترا فیلتراسیون
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه اولترا فیلتراسیون کلیک کنید
پاکاب

آشنایی با فیلتر پست کربن

معمولا یک دستگاه تصفیه آب از فیلتر‌های مختلفی به وجود آمده است که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود نقش مهمی را در تصفیه آب دارند یکی از این فیلتر‌ها، فیلتر پست کربن است که علاوه بر اینکه نا خالصی‌های آب را از بین می‌برد نقش بسزایی در تقویت طعم آب دارد در واقع می‌توان گفت که فیلتر کربن تمام آلاینده‌های موجود در آب را به خود جذب می‌کند و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی نحوه کارکرد فیلتر کربن خواهیم پرداخت.

آشنایی با فیلتر پست کربن

فیلتر در انواع دستگاه‌های تصفیه آب

علاوه بر استفاده “فیلتر پست کربن” در دستگاه های تصفیه، معمولا دستگاه آب شیرین کن صنعتی یا سیستم اسمز معکوس یک نوع از فیلتراسیون می‌باشد که با غشای نازک و منافذ بسیار‌ریزی که دارد باعث تصفیه و فیلتر کردن آب می‌شود. از اسمز معکوس برای تصفیه آب‌های آشامیدنی، مواد آرایشی، نمک زدایی از آب دریا و موارد بسیار زیاد دیگری استفاده می‌شود.

این دستگاه انواع مختلفی دارد یکی از نمونه‌های آن دستگاه آب شیرین کن صنعتی می‌باشد. معمولا سایز این دستگاه با توجه به دبی آب خروجی آن متغیر می‌باشد از این دستگاه می‌توان برای مصارفی چون تصفیه مواد غذایی و آشامیدنی، صنعت داروسازی، آزمایشگاه‌ها، تصفیه نفت و گاز، مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و هتل‌ها و موارد دیگری استفاده کرد.

به طور کلی می‌توان این دستگاه را برای مصارف خانگی، صنعتی و تجاری تقسیم‌بندی می‌کنند. قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی با توجه به مدل و کارایی آن متفاوت است و نمی‌توان یک قیمت ثابت برای آن در نظر گرفت و قیمت آن با توجه به نوع و مارک موتور و پمپ، دستی بودن یا اتومات بودن، معمولی بودن و یا پر فشار بودن موتور، نوع سیستم پیش تصفیه و موارد دیگر متغیر است.

از دستگاه تصفیه آب صنعتی نیز می‌توان در مصارف صنعتی فراوانی بهره برد که شامل روش‌های الکترو دیونیزاسیون، الکترو دیالیز معکوس و روش فیلتراسیون می‌باشد که روش فیلتراسیون نیز به نوبه خود از دستگاه‌های مختلفی چون میکرو فیلتراسیون، نانو فیلتراسیون و دستگاه اولترا فیلتراسیون تشکیل شده است.

انواع فیلتر پست کربن

معمولا دستگاه فیلتر کربن به صورت خطی می‌باشد که به دو بخش پودری و جامد تقسیم‌ بندی می‌شود مهم‌ترین دستگاه تصفیه آب به صورت فیلتر کربن پودری شناخته شده است نام دیگر این فیلتر، فیلتر گرانول است که بسیار مرغوب بوده و از مواد گیاهی مثل پوست پسته، گردو و نارگیل به دست آمده است فیلتر کربن پودری در از بین بردن طعم، بو و سایر ناخالصی‌ های آب نقش بسزایی دارد این فیلتر، خود از دو بخش فیلتر کربن خطی و فیلتر کربن هوزینگی ساخته شده است به طور معمول بیشتر از فیلتر کربن هوزینگی در دستگاه‌های تصفیه استفاده می‌کنند. از فیلتر کربن جامد یا فیلتر کربن بلاک نیز در حذف ناخالصی‌ها و آلاینده‌ ها آب استفاده می‌گردد.

انواع فیلتر پست کربن

عملکرد فیلتر پست کربن

در دستگاه‌های تصفیه آب معمولاً فیلتر پست کربن در مرحله نهایی و آخر تعبیه می‌شود فیلتر‌های نصب شده در دستگاه‌های تصفیه آب معمولا از نوع پودری می‌باشند زیرا کربن پودری با سطح مقطع بالایی که دارد باعث جذب بیشتر ناخالصی‌ها می‌گردد به این صورت که ناخالصی‌ها وارد منافذ بسیار ریز کربن می‌شوند و دیگر اجازه خروج را نخواهند داشت ابن فیلتر‌های کربنی بعد از مدتی اشباع می‌شوند و باید تعویض گردند.

تعویض فیلتر پست کربن

از آنجایی که فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب نقش به سزایی در کیفیت آب دارند لذا بعد از گذشت مدتی باید آن‌ها را تعویض کرد زیرا عملکرد اولیه را برای جدا کردن مواد مضر و ناخالصی‌ها نخواهند داشت و اشباع می‌شوند. برای تعویض فیلتر پست کربن ابتدا باید اگر دستگاه شما برقی است برق آن را قطع نمایید و بعد تمام شیر‌های ورودی آب به دستگاه را ببندید. سپس برای تعویض آن دست به کار شوید.

در مرحله اول باید شیر مخزن را ببندید و بعد باید مخزن را از فیلتر جدا کنید. خروجی پست کربن به یک سه راهی وصل است که باید شلنگ‌های تصفیه را از آن جدا کرد. با این کار فیلتر کربن از دو سمت آزاد می‌شود و می‌توانید آن را از روی شاسی بردارید و بعد به کمک یک انبردست اتصالات کوئیک فیتینگ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا قطع از فیلتر جدا شود. در هنگام تعویض فیلتر از نوار تفلون استفاده کنید تا از هدر رفتن آب و خراب شدن دستگاه جلوگیری به عمل آید بعد از اینکه نوار تفلون را زدید فیلتر جدید را طبق زمانی که آن را باز کردید در جای خود قرار دهید.

تعویض فیلتر پست کربن

موارد استفاده دیگر از فیلتر پست کربن

از این فیلتر علاوه بر تصفیه آب می‌توان در موارد دیگری چون تصفیه گاز، فیلتر‌های تصفیه هوا، از بین بردن مواد آلی فرار در کشاورزی، مصارف صنعتی چون تصفیه پزشکی و غیره استفاده کرد.

سخن پایانی

در کل می‌توان گفت که با استفاده از فیلتر پست کربن می‌توان تمام ناخالصی‌ها و ذرات معلقی که در آب لوله کشی و مصارف صنعتی وجود دارد را حذف کرد و همچین این فیلتر‌ها برای از بین بردن طعم و بوی بد آب نیز مؤثر هستند معمولا عمر مفید فیلتر‌های کربن تا شش ماه می‌باشد و برای حفظ کیفیت آب هر شش ماه یکبار باید تعویض شوند. از این فیلتر نمی‌توان برای تصفیه آب‌های سخت استفاده کرد زیرا این آب‌ها حاوی فلزات سخت و مواد معدنی نظیر فلوراید و آرسنیک می‌باشد و نمی‌تواند آلودگی مربوط به سختی آب را تصفیه کند.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter