تماس جهت مشاوره

۰۲۱-۴۴۰۹۳۶۷۶

تماس جهت مشاوره

۰۲۱-۴۴۰۹۳۶۷۶

نمونه برداری آب چگونه است؟ بررسی دقیق آن

در بسیاری از جوامع کم درآمد، تجزیه و تحلیل منبع آب ممکن است مورد نیاز باشد تا مشخص شود آیا آب برای آشامیدن سالم است یا اینکه قبل از مصرف باید با دستگاه آب شیرین کن صنعتی تصفیه شود. برای انجام این کار، جمع آوری نمونه ای از آب که نماینده کل منبع می‌باشد؛ مهم است. در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که نمونه برداری آب چگونه است؟

نمونه برداری آب چگونه است؟ بررسی دقیق آن
دستگاه تصفیه آب صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد تصفیه آب صنعتی کلیک کنید
پاکاب

نمونه برداری آب

شاید برای خیلی از افرادی که قصد دارند فرآیند نمونه برداری از آب را انجام دهند؛ سوال پیش بیاید که نمونه برداری آب چگونه است؟ نمونه برداری آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی برای نتیجه صحیح آنالیز آب بسیار مهم است. استفاده از تکنیک صحیح و ظروف شیشه ای یا پلاستیکی مناسب برای نتیجه صحیح ضروری است. به عنوان مثال، فلزات با شیشه واکنش می‌دهند و می‌توانند روی شیشه جذب شوند.به همین دلیل نمونه برداری از آب برای آنالیز فلز در ظروف پلاستیکی (معمولا پلی اتیلن) انجام می‌شود. عامل مهم دیگر طول عمر صحیح پارامترهای مورد استفاده و روش نگهداری است. برخی از پارامترها مانند فلزات نیاز به پیش تصفیه فوری دارند؛ مانند افزودن اسید در نمونه و سپس ذخیره سازی و سایر پارامترها که نیاز به تجزیه و تحلیل فوری دارند.از دیگر دلایل نمونه برداری آن انتخاب نوع دستگاه و همچنین برای مثال محاسبه قیمت دستگاه اسمز معکوس صنعتی و یا دستگاه اولترا فیلتراسیون می باشد چرا که با توجه به آب مصرفی باید دستگاه را انتخاب کرد.

پاکاب عرضه‌کننده بهترین محصولات مرتبط با تصفیه آب است. دستگاه آب شیرین کن صنعتی و دستگاه RO صنعتی دو مورد از این محصولات هستند. مجموعه پاکاب از معتبر ترین عرضه‌کنندگان دو دستگاه RO صنعتی و دستگاه آب شیرین کن صنعتی در بازار صنایع تصفیه می‌باشد.

نمونه برداری آب

انواع نمونه برداری آب

انواع نمونه برداری آب چگونه است؟ سوالی که مشتریان زیادی با آن رو به رو هستند.

  • نمونه برداری نقطه ای
  • نمونه برداری مرکب
  • نمونه برداری تلفیقی

انواع نمونه برداری آب

نمونه برداری نقطه ای

در مدل نقطه‌ای، نمونه برداری آب چگونه است؟ نمونه‌های نقطه ای، نمونه‌های منفردی هستند که در یک نقطه خاص در یک مکان و در زمان مشخص جمع‌آوری می‌شوند. نمونه‌های نقطه ای تنها زمانی جمع‌آوری می‌شوند که منبع ثابت باشد و ترکیب آن برای مدت طولانی مشخص است. به عنوان مثال نمونه‌های آب زیرزمینی، آب‌های سطحی، دریاچه‌های بزرگ، رودخانه‌ها، مصب‌ها، خطوط ساحلی، جریان‌های فاضلاب که انتظار می‌رود در مدت زمان طولانی از نظر ترکیب ثابت باشند؛ مانند خط شستشوی مصرف‌شده در یک کارخانه تقطیر هستند.

هنگامی که ترکیب منبع از مکانی به مکان دیگر مانند بالادست و پایین دست یک رودخانه متفاوت است؛ نمونه‌های برداشته شده را می‌توان از مکان‌های مناسب جمع آوری کرد. این به کشف میزان تنوع و مدت زمان تنوع کمک می‌کند.

 

نمونه برداری نقطه ای

نمونه برداری مرکب

نمونه برداری مرکب زمانی انجام می‌شود که انتظار می‌رود ماتریس مایع ناهمگن باشد و در زمان یا عمق یا در بسیاری از مکان‌های نمونه برداری متفاوت باشد. این نوع نمونه برداری، مدل نماینده ای را برای این نوع ماتریس ارائه می‌دهد و با ترکیب بخش‌هایی از نمونه‌های چندگانه جمع آوری شده در فواصل زمانی منظم انجام می‌شود. اگر انتظار می‌رود جریان ثابت باشد؛ می‌توان نمونه برداری بر اساس حجم را انجام داد. اگر جریان تغییر کند؛ مانند خط فاضلاب، نمونه برداری را می‌توان با مرکب مبتنی بر جریان، یعنی جمع آوری نمونه متناسب با دبی انجام داد. در حالت نمونه برداری زمانی به صورت مرکب، نمونه برداری آب چگونه است؟ نمونه برداری مرکب زمانی، نشان دهنده یک دوره 24 ساعته با فاصله زمانی 1-3 ساعت است.

از نمونه‌های مرکب فقط برای پارامترهایی استفاده کنید که تحت شرایط نمونه برداری، نگهداری و ذخیره سازی بدون تغییر باقی می‌مانند. برای پارامترهایی مانند pH، دما، کلر باقیمانده، دی اکسید کربن، قلیاییت، سولفید، اکسیژن محلول، روغن و گریس و غیره از نمونه برداری ترکیبی خودداری کنید و نمونه‌های جداگانه را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید.

نمونه گیری تلفیقی

شاید برای شما هم سوال باشد که در حالت تلفیقی، نمونه برداری آب چگونه است؟ نمونه برداری تلفیقی با جمع آوری مخلوطی از نمونه‌های برداشته شده از نقاط مختلف به طور همزمان انجام می‌شود. نقاط ممکن است تغییرات افقی یا عمودی داشته باشند. به عنوان مثال می‌توان به رودخانه، نهر، مخزن یا دریاچه اشاره کرد که از نظر ترکیب در عرض و عمق متفاوت است. همچنین در صنایعی که جریان‌های متفاوتی دارند و تصفیه ترکیبی پیشنهاد می‌شود؛ می‌توان نمونه‌برداری تلفیقی از جریان‌های مختلف را برای درک تاثیر قابل‌ توجه بر تصفیه انجام داد.

انتخاب نقاط نمونه برداری آب

بعد از تعیین شیوه نمونه برداری، اکنون با این سوال مواجه می‌شویم که انتخاب نقاط برای “نمونه برداری آب چگونه است؟” انتخاب نقاط نمونه گیری نقش مهمی در نمونه گیری دارد. اگر تحلیل آب برای مصارف شرب انجام شود؛ نقطه نمونه برداری باید نزدیک نقطه آبگیری باشد. نمونه‌ها باید همیشه از مکان‌هایی گرفته شوند که معرف منبع، تصفیه خانه،

 

 ، تاسیسات ذخیره سازی، نقطه تخلیه و نقطه استفاده هستند. همیشه یک ایستگاه مرجع در بالادست هر نقطه تخلیه مانند خروجی صنعتی، زهکشی فاضلاب شهری و غیره داشته باشید. نقطه مرجع اجازه می‌دهد که کیفیت آب پس زمینه را تعیین کنید. ایستگاه‌های پایین دست اضافی را می‌توان برای ارزیابی میزان نفوذ تخلیه و یافتن نقطه بازیابی ثابت کرد.

نقاط انتخاب شده به طور کلی باید نمونه‌هایی را ارائه دهند که نمایانگر کل سیستم هستند. برای این کار مهم است که یک منطقه خوب را برای نمونه برداری انتخاب کنید. نتایج مشاهده شده از یک رودخانه یا نهر جمع آوری شده، ممکن است با عمق، جریان و فاصله از ساحل متفاوت باشد. از این رو اگر تجهیزات موجود باشد؛ نمونه برداری مرکب را از بالا به پایین در وسط دریاچه یا رودخانه یا از سمتی به سمت دیگر در عمق میانی جمع آوری کنید. در غیر این صورت، ترجیحا نمونه‌ها را در نقاط مختلف با فاصله مساوی در سراسر بدنه آب جمع آوری کنید. اگر فقط می‌توان یک نمونه را جمع آوری کرد؛ آن را از وسط بدنه آب در عمق متوسط جمع آوری کنید.

از نواحی تلاطمی و سرریزها اجتناب کنید. به طور کلی نمونه‌ها را در زیر سطح جمع آوری کنید. در صورت نمونه برداری از آب‌های زیرزمینی، چاه‌هایی را انتخاب کنید که در حال استفاده مداوم هستند.

انتخاب ظرف نمونه برداری آب

اکنون نوبت به این می‌رسد که انتخاب ظرف نمونه برداری آب چگونه است؟ ظرف را باید بسته به نوع تحلیلی که انجام شود؛ پر کنید یا فضایی را برای هوادهی بگذارید. برای تعیین بیش‌تر ترکیبات آلی مانند آفت کش‌ها، PAH، VOC و غیره و برای سولفید، ظرف را بدون هیچ فضای هوایی پر کنید.

برای آنالیزهای میکروبیولوژیکی و معدنی فضایی برای هوادهی و اختلاط باقی می‌ماند. فضایی که برای هوادهی و اختلاط باقی می‌ماند؛ باید حداقل 1% حجم ظرف باشد. اگر بطری حاوی ماده نگهدارنده است؛ مراقب باشید که ماده نگهدارنده اضافه شده در اثر سرریز از بین نرود یا رقیق نشود.

اندازه گیری درجای نمونه برداری آب

پارامترهایی مانند pH، رسانای وابسته به دما هستند. از این رو اگر دما به طور قابل توجهی تغییر کند؛ نتایج این پارامترها نیز متفاوت است. تاخیر در تجزیه و تحلیل همچنین ممکن است منجر به از دست دادن گازهای محلول مانند دی اکسید کربن و اکسیژن شود. بنابراین برخی از پارامترها مانند دما، ORP، گازهای محلول باید در محل و پارامترهایی مانند pH، هدایت، قلیایی، کلر باقیمانده بلافاصله پس از جمع‌آوری نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

برچسب زدن نمونه برداری آب

برچسب گذاری بخش مهمی در برنامه نمونه برداری آب است. اطلاعات زیر باید در برچسب درج شود. برای ثبت تمام اطلاعات از جوهر ضد آب استفاده کنید.

  • تاریخ و زمان نمونه برداری
  • کد فیلد نمونه
  • نقطه نمونه برداری
  • ماهیت نمونه: پساب / آب سطحی / آب زیرزمینی / سایر
  • نوع نمونه (نقطه ای / مرکب / تلفیقی)
  • پیش تصفیه یا نگهداری روی نمونه انجام شده
  • هر گونه یادداشت ویژه برای تحلیلگر
  • نام و علامت نمونه گیر

جمع آوری و نگهداری نمونه آب برای مواد آلی و فلزات کمیاب

برای نمونه‌های حاوی فلزات کمیاب و ترکیبات آلی مانند PAH، آفت‌کش‌ها و غیره دقت ویژه‌ای لازم است. غلظت این ترکیبات ممکن است بسیار کم باشد و در صورت عدم رعایت روش‌های صحیح نمونه ‌برداری و نگهداری، ممکن است از بین بروند یا به راحتی آلوده شوند.

کلام آخر نمونه برداری آب چگونه است؟

برای نمونه‌های حاوی فلزات کمیاب و ترکیبات آلی مانند PAH، آفت‌کش‌ها و غیره دقت ویژه‌ای لازم است. غلظت این ترکیبات ممکن است بسیار کم باشد و در صورت عدم رعایت روش‌های صحیح نمونه ‌برداری و نگهداری، ممکن است از بین بروند یا به راحتی آلوده شوند.

این مطلب رو به اشتراک بگذار...

LinkedIn
WhatsApp
Twitter