Logo 20

هوزینگ ممبران صنعتی چیست؟

آیا شما می دانید که هوزینگ ممبران چیست؟ آیا تا به حال به کاربرد آن در صنایع مختلف دقت کرده اید؟ آیا اصلا در بازار به جست و جوی قیمت آن پرداخته اید؟ هوزینگ ممبران صنعتی در واقع به فیلتر ممبران اجرای مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب ربط دارد. این فیلتر یک لوله است که اغلب از جنس پلی سلولز استات بوده که قطر آن حدود 20 تا 30 میلی متر و طول آن به 200 تا 250 سانتی متر می‌رسد.

هوزینگ ممبران صنعتی
دستگاه آب شیرین کن صنعتی
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه آب شیرین کن صنعتی کلیک کنید
پاکاب

اهمیت هوزینگ ممبران صنعتی چیست؟

هوزینگ ممبران، به خودی خودش مقاوم است. این مقاومت به دلیل آن است که وظیفه خطیر ممبران به عهده این فیلتر است و و برای اینکه بتوان نیاز تعمیر آن کاهش پیدا کند ، از محفظه ای به نام هوزینگ برای نگهداری اش استفاده می شود . این محفظه را پروشر وسل یا پوسته ممبران یا در مواردی مخزن تحت فشار می نامند. 

از “هوزینگ ممبران صنعتی” برای محافظت از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود . جنس هوزینگ ممبران معمولا از فایبر گلاس و یا استیل بودل و همچنین می توان گفت به دلیل داشتن این جنسی ، میزبانی فیلتر ممبران را به عهده دارد . در واقع هوزینگ ممبران در داخل این محفظه قرار می گیرد و آب از طریق دو درب که در ابتدا و انتهای هوزینگ قرار دارند ، به داخل هدایت می شود . برای تصفیه بهتر و دقیق تر آب هوزینگ فشار مثبت آب را بیشتر کرده و باعث می شود که این اتفاق یکطرفه به خوبی انجام شود. 

هوزینگ ها برای فیلتر های ممبران صنعتی در دو اندازه 4 و 8 اینچی تولید می شوند و به دلیل داشتن ظرفیت می توانند یک تا چهار یا شش فیلتر داخل خود قرار دهند . در دو طرف هوزینگ در ها یا پورت های کوچکی وجود دارند که به آن ها کانال عبور و مرور آب می گویند ؛ اما جایگاه این پورت ها هم می توان متفاوت باشد .

اهمیت هوزینگ ممبران صنعتی

همه چیز درباره هوزینگ ممبران صنعتی

دسته‌بندی انواع هوزینگ ممبران صنعتی چگونه است؟

دستگاه RO صنعتی که با نام اسمز معکوس (Reverse Osmosis) نیز شناخته می‌شود، سیستمی برای تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین است. دستگاه RO صنعتی از غشاء نیمه‌تراوایی استفاده می‌کند که می‌تواند املاح و آلاینده‌های موجود در آب، مانند نمک‌ها، فلزات سنگین، مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها را تا 99 درصد حذف کند.

انواع هوزینگ ممبران بر اساس اندازه

این قطعه از لحاظ اندازه می توان گفت معمولا در دو نوع 4 اینچ و 8 اینچ تولید می شود . کاربرد نوع 4 اینچ بیشتر است چرا که برای دستگاه هایی استفاده می شود. ظرفیت آنها کمتر و همچنین ظریف تر هستند اما از ظرفیت کاری آن ۵۰ متر مکعب در شبانه روز است و کاربرد 8 اینچ هم بیشتر برای دستگاه هایی با ظرفیت بالای 50 متر مکعب است.

انواع بر اساس گنجایش تعداد فیلتر های ممبران

در واقع باید گفت که در یک هوزینگ فقط یک ممبران قرار نمی گیرد! اما گاهی می توان دو یا چند ممبران را در یک پرسروشل قرار داد . باید دقت داشته باشید که گنجایش هوزینگ را باید حتما متناسب با تعداد فیلتر های ممبران مورد نظرتان انتخاب کنید. برای اینکه بتوان تشخیص داد که داخل هوزینگ چند ممبرای جای می گیرد و ظرفیت آن چه مقدار است باید اندازه آن را با توجه به نیاز خود دانست.

انواع اندازه هوزینگ های مختلف

  1. پرشروسل یک المانه 4 اینچی
  2. یک المانه 8 اینچی
  3. دو المانه 4 اینچی
  4. دو المانه 8 اینچی
  5. سه المانه 8 اینچی
  6. چهار المانه 8 اینچی
  7. شش المانه 8 اینچی

انواع هوزینگ ها بر اساس فشار قابل تحمل

توجه داشته باشید که برای خرید فیلتر تصفیه آب و به خصوص فیلتر ممبران ، سطح فشار آب مهم ترین نکته ای است که باید حتما به آن دقت شود و باید حتما توجه کنید و بدانید که هر هوزینگی برای هر فشار آبی مناسب نیست . که انواع آن عبارت است از:

  • هوزینگ فشار PSI300
  • هوزینگ فشار 400 و 600 PSI
  • هوزینگ فشار 1200 PSI

انواع هوزینگ ها از نظر ورودی آب

انواع هوزینگ ها از نظر ورودی آب عبارتند از سایدپورت و اند پورت که وظایف آن ها در ادامه بررسی می شود. در واقع هر کجا که از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود ، باید حتما هوزینگ ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی را همراه فیلتر ممبران کرد که به همین دلیل است که این قطعه در بعضی صنایع کاربرد دارد. این صنایع عبارت اند از تصفیه خانه های بزرگ، پزشکی و داروسازی، اولترافیلتراسیون، نانو فیلتراسیون، تولید نیرو و خودرو.
در واقع ویژگی این قطعات توانایی آن ها برای تحمل فشار بالا است . اما در آن ها یکسری ویژگی هایی وجود دارد که در انواع مختلف آن متفاوت است . این ویژگی ها عبارت اند از: جنس قطعه، بازه تحمل فشار آب، بازه تحمل PH، اندازه و جایگاه پورت های ورودی و خروجی وغیره.

دسته بندی های هوزیگ هاانواع هوزینگ ها
انواع اندازه هوزینگ های مختلفپرشروسل یک المانه 4 اینچی، یک المانه 8 اینچی، دو المانه 4 اینچی، دو المانه 8 اینچی، سه المانه 8 اینچی، چهار المانه 8 اینچی و شش المانه 8 اینچی
انواع هوزینگ ها بر اساس فشار قابل تحملهوزینگ فشار PSI300
هوزینگ فشار 400 و 600 PSI
هوزینگ فشار 1200 PSI

انواع مختلف هوزینگ ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی کدامند؟

هوزینگ ممبران صنعتی انواع مختلفی دارد که با آن آشنا می شویم:

  • پرشوسل: پرشوسل به محفظه ای میگویند که فیلتر یا فیلتر های ممبران را در خود قرار می دهد و از آنها در مقابل فشار سیستم مراقبت می کند . پرشوسل ها از اجناس مختلفی تشکیل می شوند که شامل FRP ، استیل و PVC است و از پرشوسل های FRP به دلیل مقاومت ، استحکام و قیمت به صرفه بیشتر از آن استفاده می شود .
  • هوزینگ جامبو: در واقع هوزینگ های جامبو به دلیل اینکه ارتفاعی با 20 اینچ دارند ، برای فیلتر هایی مثل همین سایز که عبارت است از فیلتر های الیافی ، کربنی و نخ تابیده طراحی شده است . این هوزینگ ها به دلیل داشتن فیلتر در داخل خود برای پیش تصفیه ورودی ساختمان و دستگاه های تصفیه آب صنعتی بیش ترین کاربرد را دارند .
  • هوزینگ بیگ وان: هوزینگ های بیگ وان به دلیل دو ارتفاع 40 و 23 اینچ بیش ترین کاربرد را دارند . از این نوع هوزینگ صنعتی می توان در مکان هایی که آب با سرعت بالا وجود دارد استفاده می شود . در واقع در هوزینگ بیگ وان از فیلتر هایی مانند: الیافی ، پلی استر ، نخ تابیده و … استفاده می شود . مصرف هوزینگ بیگ وان از این نوع فیلتر ها به این دلیل است که کاربرد وسیعی در حوزه های مختلفی دارد .
  • هوزینگ: UPVCهوزینگ های UPVC دارای ابعاد مختلف و المان متفاوتی هستند که همین سبب شده است تا از مقاومت بالایی برخوردار باشند همچنین به عنوان پیش تصفیه مورد استفاده قرار می گیرند . باید گفت که در این هوزینگ ها معمولا از فیلتر های الیافی استفاده می شود. هوزینگ UPVC انواع مختلفی دارد که شامل فلنجی و مهره ای است. نوع فلنجی آن به این صورت است که مقاومت بیش تری در برابر فشار نسبت به نوع مهره ای دارد. یادتان باشد که بر روی هوزینگ های UPVC می توان گیج فشار نصب کرد، تا بتوان فشار داخل مخزن و نحوه عملکرد سیستم مشخص شود و اما برای اتصال هوزینگ های UPVC به لوله می توان از لوله های 1.5 تا 2 اینچی استفاده شود .
  • هوزینگ استیل: هوزینگ های استیل با ظرفیت های مختلفی تولید می شوند . تصفیه آب به علت استفاده از چند فیلتر در داخل هوزینگ های استیل ، دقت و سرعت بیش تری دارد. در واقع می توان گفت که هوزینگ های استیل از استنلس استیل 316 یا 304 تولید می شود. در داخل هوزینگ استیل می توان از انواع فیلتر که عبارت اند از: فیلتر کارتریجی ملت بلون الیافی ، فیلتر کارتریجی پلیسه ای 222 و 226 ، فیلتر های کارتریجی سرامیکی ، فیلتر های کارتریجی دو سر باز و … استفاده کرد. از مزیت های هوزینگ های استیل میتوان به مقاومت آنها در برابر خوردگی و مواد شیمیایی اشاره کرد.

دستگاه آب شیرین کن صنعتی دستگاهی است که برای تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین استفاده می‌شود. دستگاه آب شیرین کن صنعتی از روش‌های مختلفی مانند اسمز معکوس (RO)، تبادل یونی، تقطیر و جذب سطحی برای حذف آلاینده‌ها از آب استفاده می‌کند.

انواع مختلف هوزینگ ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی کدامند؟

قیمت هوزینگ ممبران صنعتی چقدر است؟

اما اگر بخواهیم درمورد قیمت هوزینگ ممبران صنعتی صحبت کنیم ، همانطور که گفته شد هوزینگ ممبران انواع مختلفی دارد. به همین دلیل می توان گفت که قیمت آن برای هر نوعی متفاوت می باشد ؛ اما باید گفت که قیمت هوزینگ ممبران صنعتی ای که به صورت وارداتی هستند ، قیمت آنها به ارز در کشور بستگی دارد و به صورت به روز مشخص یا تعیین می شود.

کارکرد غشاها در عملکرد ممبران تصفیه آب صنعتی به نوع غشا، اندازه منافذ و فشار اعمال شده بستگی دارد. در فرآیند اسمز معکوس (RO) در عملکرد ممبران تصفیه آب صنعتی، رایج‌ترین نوع تصفیه غشایی، به آب تحت فشار بالا  نیاز است تا از طریق غشای نیمه تراوا عبور کند. مولکول‌های آب به راحتی از غشا عبور می‌کنند، در حالی که آلاینده‌ها مانند نمک‌ها، مواد معدنی و میکروارگانیسم‌ها پشت سر می‌مانند.

 قیمت هوزینگ ممبران صنعتی چقدر است؟

سخن پایانی

 هوزینگ ممبران صنعتی ، یک دستگاه پرکاربرد است. امروزه هوزینگ ممبران در طرح و ابعاد مختلف به فروش می‌رسد. هوزینگ ممبران ، یک بخش مهم و تاثیر گذاری است که در دستگاه تصفیه آب موثر عمل می کند.