Logo 20

کاربرد انواع فلومتر چیست؟

فلومترها، دستگاه‌های مهم در صنایع مختلف هستند که با استفاده از آنها می‌توان سیالات را به صورت دقیق اندازه گیری کرد. علاوه بر اندازه گیری دقیق جریان سیالات، این دستگاه ها نقش مهمی در کنترل ها و صنایع مختلف دارند. از جمله کاربرد انواع فلومتر، در صنایع پتروشیمی، می توان به اندازه گیری دقیق جریان سیالات اشاره کرد که نقش حیاتی در تولید و کیفیت محصولات دارد. همچنین، تعیین دبی مناسب در صنایع آب و کنترل میزان ورود و خروج آب را ممکن می‌کند.

کاربرد انواع فلومتر

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

دستگاه اولترا فیلتراسیون
برای اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه اولترا فیلتراسیون کلیک کنید
پاکاب

انواع فلومتر کدام است؟

دستگاه فلومتر الکترومغناطیسی: دستگاه فلومتر الکترومغناطیسی یکی از انواع فلومترها است که در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و آب و به کار می‌رود. با استفاده از این دستگاه، می‌توان جریان سیالات را به صورت دقیق و همزمان اندازه گیری کرد.
فلومتر اُلتراسونیک: فلومتر اُلتراسونیک در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از اُلتراسونیک، جریان سیال را به دقت اندازه گیری می کند.
با استفاده از فلومتر اُلتراسونیک، می‌توان از سیالات به صورت دقیق و با دقت بالا استفاده کرد. این دستگاه برای صنایعی مانند مواد غذایی، دارویی و شیمیایی بسیار حائز اهمیت است، زیرا اندازه گیری دقیق جریان سیال در این صنایع بسیار حیاتی است.
بهبود کیفیت و دقت اندازه گیری جریان سیال، بیشتر در صنایع مختلف وجود دارد. با استفاده از فلومتر اُلتراسونیک، شما می‌توانید به روند خوبی در جریان سیال بپردازید و مشکلات مربوط به آن را شناسایی و بهبود بخشید.
فلومتر ترمیک: دستگاه فلومتر ترمیک در صنایع حرارتی و نیروگاهی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از تغییر دما، جریان سیال را اندازه گیری کرده و داده های مربوط به دبی بارهای حرارتی را انجام می دهد. فلومتر ترمیک از اصول اولیه توسعه یافته برای اندازه گیری جریان سیالات استفاده می کند. این دستگاه با شکل گیری و تشکیل ویژگی های دمایی برروی حامل (مانند ترمیستورها)، تغییرات دما را به یک سیستم الکترونیکی منتقل می کند و میزان جریان سیال را اندازه گیری می کند. فلومتر ترمیک به دلیل داشتن اندازه گیری دما به طور دقیق و قابل اعتماد، برای کاربردهای حرارتی، مانند صنایع حرارتی و نیروگاهی، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه RO صنعتی یکی دیگر از انواع دستگاه های صنعتی تصفیه است که نقشی قابل توجه در سختی زدایی از آب دارد.

انواع فلومتر کدام است؟

همه چیز درباره کاربرد انواع فلومتر

عملکرد دستگاه فلومتر ترمیک چگونه است؟

دستگاه فلومترمیک به ازای تغییر کند سیال، مقاومت الکتریکی حسگرهای حرارتی را محاسبه می‌کند. با استفاده از این محاسبات، میزان مصرف جریان سیال را به طور دقیق اندازه گیری می کند. فلومتر ترمیک معمولاً دارای سنسورهای دما، الکترونیک قابل اعتماد و نمایشگر دیجیتال بوده است که دما و دبی را نشان می دهد.
“کاربرد انواع فلومتر” ترمیک برای بررسی و کنترل جریان سیال در صنایع حرارتی و نیروگاهی بسیار مفید است. همچنین، این دستگاه می‌تواند در تحقیقات علمی و تجربی مورد استفاده قرار گیرد تا به بررسی جریان سیالات در شرایط دمایی خاص بپردازد. دستگاه آب شیرین کن صنعتی را هم می بایست از دستگاه های پرکاربرد در صنعت دانست. برای تهیه دستگاه آب شیرین کن صنعتی ابتدا با مزایای آن آشنا شوید.

مزایامعایب
اندازه گیری دقیق دما و جریان سیالمحدود در جریان سیالات استفاده غیرتمیز
عملکرد قابل اعتماد در شرایط حرارتی بالابا تغییرات طرح‌های جوی، می‌توان دقت دستگاه را کاهش داد
عدم نیاز به قطعات متحرک

عملکرد دستگاه فلومتر ترمیک چگونه است؟

دیگر انواع فلومتر کدامند؟

فلومتر مغناطیسی
  • فلومتر مغناطیسی به عنوان یکی از انواع فلومترها، در صنایع برق و الکترونیکی استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از میدان مغناطیسی، جریان سیال را اندازه گیری می کند.
فلومتر اُلتراسونیک دوفاز
  • فلومتر اُلتراسونیک دوفاز برای اندازه گیری دقیق جریان سیالات دوفازی، به ویژه در صنعت نفت و گاز مصرف می شود. این دستگاه با استفاده از اُلتراسونیک، قابلیت اندازه‌گیری جریان سیال را در سیستم‌های دوفازی ارائه می‌کند.

با توجه به ویژگی‌های جریان خاص سیالات دوفازی مانند نفت و گاز، استفاده از فلومتر اُلتراسونیک دوفاز می‌تواند اطلاعات واقعی و دقیقی از دبی و چگالی سیالات را در این سیستم‌ها ارائه کند. به دلیل وجود شرایط نامتعادل در جریان سیالات دوفازی، این دستگاه باید توانایی تشخیص و اندازه گیری دو فاز مختلف سیال را داشته باشد. همچنین، دقت کافی برای اندازه گیری درصدی هر فاز نیز بسیار حائز اهمیت است.
از جمله کاربرد انواع فلومتر اُلتراسونیک دوفاز می‌توان به اندازه‌گیری جریان نفت و گاز در لوله‌ها و خطوط انتقال، اندازه‌گیری دبی مخزن‌های نفتی، اندازه‌گیری دبی چاه‌های نفتی و گازی، و کنترل و مانیتورینگ سیستم‌های تزریق و برداشت بهره‌برداری در صنعت نفت و گاز اشاره کرد.

جدول: مقایسه فلومتر اُلتراسونیک دوفاز با سایر انواع فلومترها

              نوع فلومتر

                کاربرد

    میزان دقت در اندازه‌گیری

قابلیت اندازه گیری جریان سیال دوفازی

الکترومغناطیسی

پتروشیمی، نفت و گاز

بالا

خیر

التراسونیک دوفاز

نفت و گاز

بالا

بله

ترمیک

حرارتی و نیروگاهی

متوسط

خیر

مغناطیسی

برق و الکترونیک

متوسط

خیر

ورتکسی

آب

کم

خیر

دیافراگمی

شیمیایی، نفت و گاز

کم

خیر

مکانیکی

پتروشیمی و آب

متوسط

خیر

گازی

گاز و نفت

بالا

خیر

دیگر انواع فلومتر کدامند؟

کاربرد انواع فلومتر ورتکسی و دیافراگمی چیست؟

  1. فلومتر ورتکسی: فلومتر ورتکسی در صنعت آب مصرف می‌شود. این دستگاه با افزایش فشار در جریان سیال، دبی آن را اندازه گیری می کند. لازم است بدانید که استفاده از فلومتر ورتکسی نیاز به سیستم کالیبراسیون مداوم دارد و برای انجام اندازه گیری دقیق، فشار سر بالا لازم است.
  1. فلومتر دیافراگمی: فلومتر دیافراگمی با استفاده از دیافراگمی خاص، جریان سیال را اندازه گیری می کند. این دستگاه در صنایع شیمیایی و نفت و گاز می‌شود.
  1. فلومتر مکانیکی: فلومتر مکانیکی، با استفاده از قسمت‌های مکانیکی، جریان سیال را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه در صنایع پتروشیمی و آب و کاربرد دارد.
کاربرد فلومتر مکانیکی در صنایع پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی، فلومتر مکانیکی به منظور اندازه گیری دقیق جریان سیالات مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه با دقت بالا و با استفاده از فناوری مکانیکی، می‌تواند حجم و سرعت جریان سیالات را به صورت همزمان و محاسبه کند.

کاربرد فلومتر مکانیکی در صنایع آب 

در صنایع آب، کاربرد انواع فلومتر مکانیکی برای اندازه گیری جریان سیالات استفاده می شود. این دستگاه با دقت بالا، میزان جریان آب را به صورت دقیق و با استفاده از قسمت‌های مکانیکی قابل اعتماد اندازه گیری می‌کند. همچنین، فلومتر مکانیکی به دلیل ویژگی‌های خاص از جمله قابلیت کارکرد در شرایط دمایی و فشاری مختلف، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت پذیری در تعیین جریان سی، به تبلیغات و توسعه صنایع مختلف کمک می‌باشد.

فلومتر گازی

فلومتر گازی یکی از انواع فلومترها است که برای اندازه گیری جریان گازها استفاده می شود. این دستگاه در صنایع گاز و نفت کاربرد دارد.

کاربرد انواع فلومتر ورتکسی و دیافراگمی چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربرد انواع فلومترها در صنایع مختلف پرداختیم. این دستگاه ها برای اندازه گیری دقیق جریان سیالات بسیار مهم هستند. توصیه می‌شود در انتخاب فلومتر مناسب برای هر صنعت، نیازها و شرایط خاص آن صنعت را مد نظر قرار داد. برای آشنایی با کاربرد انواع فلومتر می توانید مزایا و معغایب هر یکرا با هممقایسه کنید.